Filmová recenze: Alexander Veliký

Ve dvaceti pěti letech ovládal celé tři čtvrtiny tehdy známého světa. Touha prozkoumat neznámé jej hnala dál a dál. Ale stejně jako u jiných schopných vojevůdců, pýcha a sláva předcházela jeho pád. Nebo jinak: Blonďatý Colin Farrell předvádí nahá lýtka, Rosario Dawsonová dokonce poprsí, Jared Leto své oční stíny a Angelina Jolie hraje jako bohyně ve velkolepé manipulaci kontroverzního Olivera Stonea.

Alexander: "Přemožte svůj strach a já vám slibuju, že přemůžete smrt!"

Pokud nechcete, aby se tahle recenze zvrhla v lekci dějepisu, zkrátíme to, ano? Alexander, syn makedonského krále Filipa II., po jeho smrti vyrazil s armádou směr Persie, porazil do té doby mocného perského krále Dáreia III., získal přídomek Veliký a stal se panovníkem obrovské říše. Jenže, jeho touha objevit a ovládnout celý svět byla větší, než touha jeho vojáků. V Indii narazil a sám těžce raněn se musel vrátit do Babylónu. Byl otráven a jeho říše se rozpadla.

Oliver Stone je filmařem, který se pyšní přezdívkou "svědomí Ameriky". Mohli jste vidět jeho výbornou Četu nebo JFK, možná se vám líbili Takoví normální zabijáci podle scénáře Quentina Tarantina a značně diskutabilní dokument o Fidelu Castrovi vás třeba zaujal kontroverzí. Oliver Stone se snaží za každou cenu dělat věci hodně po svém a pokud jeho práci sledujete, víte že někdy se mu to daří a jindy ne. al

Stejně nekompromisně si šel za svým i v případě Alexandra Velikého. Tak nekompromisně, že Baz  Luhrmann musel konkurenční projekt s Leopardem Di Capriem "odložit na neurčito". I sympaticky prostořeký nespoutaný Colin Farrell si Alexandra zahrál proti vůli studia a jen díky režisérovi. Díky moc za takový nekompromisní přístup, protože Farrell s blonďatým přelivem ve sněhově bílé tóze už sám o sobě dělá z Alexandra Velikého filmovou kuriozitu, kterou stojí za to vidět.

Jen to ale (aspoň mi osobně) nestačí. Alexander Veliký má však Angelinu Jolie, která (aspoň pro mě osobně) dělá z filmu už hodně příjemnou záležitost. Jolie v roli Alexandrovy dominantní matky Olympias, jež se snaží po celý synův život ovládat jeho jednání a směřovat jeho kroky, vyniká i nad Farrellem, který má mnohem více prostoru. V úvodních scénách rozehraje tahle talentovaná kráska (sakra, ani v těch antických hadrech jí tu Laru Croftovou nikdo neodpáře) možná až nominaci na dalšího Oscara. Takže vypadá přesvědčivě i ve chvílích, kdy se v ději objevuje jen sporadicky.

Colin Farrell se ale v žádném případě nechtěl nechat zahanbit a naplno rozehrál své charisma. Je vůdcem sjednocujícím národy i částečně zaslepeným fanatikem, prchajícím před vlivem matky a znovu hledajícím její rysy ve své první manželce, bezvýznamné horské princezně Roxaně (Rosario Dawsonová). sloniJejí rituální tanec je vedle bitvy u Gaugamély (a Angeliny Jolie, pochopitelně) tím nejlepším, co ve filmu Olivera Stonea uvidíte. Jared Leto znovu dokazuje, že je talentovaný herec. A Anthony Hopkins jako vypravěč Ptolemaios je přesně takový, jaký někdy může být herecký veterán. Průměrně dobrý. Bohužel vůbec nepřekvapuje.

Zásadní pro kladné či záporné přijetí Alexandra Velikého je právě ten váš názor na práci Olivera Stonea, potažmo na jeho tendence zjednodušovat na pouze jedno z možných pojetí příběhu. Tenhle film nemá prakticky nic společného s Gladiátorem ani s Pánem prstenů. Je výrazně politický. Když se přenesete přes to, že vám někdo nenápadně vnucuje vlastní názor, zůstane technicky skvěle natočený snímek s velmi dobrými výkony některých herců a nadprůměrnou, i když ne úplně originální, hudbou od Vangelise. Ach ano, a obnažené půvaby Rosarie Dawsonové, které díky razantnímu střihu nekompromisně vyráží dech.jolie

Alexander

USA / Francie / Velká Británie / Holandsko 2004
scénář: Oliver Stone, Christopher Kyle, Laeta Kalogridisová