A Guy Called Gerald - To All Things What They Need

geraldLegendární, progresivní a jedinečný… jak často vídáme tyto přívlastky na stránkách hudebních časopisů a plakátů propagujících nejrůznější hudební události či osobnosti. V případě Geralda Simpsona skrývajícího se za projektem A Guy Called Gerald se však nejedná o žádné přehánění či propagandistické manévry. Tento všestranně talentovaný producent pocházející z Manchesteru toho během svého působení na taneční scéně stihnul opravdu hodně. Na počátku své kariéry působil v rámci projektu The Hit Squad, který se později transformoval v kultovní 808 State. Právě s tímto projektem zplodil takové skvosty, jako je skladba Pacific State, jenž se v roce 1989 objevila na albu Quadrastate. Experimentoval s technem a svým přínosem pomohl zásadním způsobem definovat styly jako acid house či drum 'n' bass.

Naposledy dal o sobě vědět svým v pořadí již šestým albem To All Things What They Need, které vyšlo na respektovaném berlínském labelu !K7 Records 31. ledna tohoto roku. Právě Berlín se stal novým domovem Geralda Simpsona, a tak není divu, že podstatná část materiálu z jeho nové desky vznikla právě tam. Kromě aktuálního singlu First Try se tohle album může pochlubit nejenom účastí zajímavých hostů jako Ursula Rucker či Finley Quaye ale také obdivuhodnou stylovou rozmanitostí. Opět jsme svědky totálního nerespektování hudebních škatulek, hranic a omezení. Autor poměrně harmonicky balancuje na všech možných odrůdách elektronické hudby a my tak máme možnost ochutnat “geraldovskou“ směsici ambientu, breakbeatu, acid houseu, electra a perkusemi prokresleného downtempa s příchutí třeba ethna.

geraldO úvod alba se postarala ambientně laděná kompozice nazvaná American Cars, která podobně jako výrazným ethno motivem disponující Call For Prayer reprezentuje klidnější část tvorby Geralda Simpsona. Ve stejně poklidném duchu se nese i skladba Millenium Sanhedrin, na které k nám promlouvá krásný hlas básnířky Urshuly Rucker. Zvukově bohatá To Love s jakoby ledabyle roztroušenou rytmikou a samplem ženského hlasu potěší všechny příznivce atmosféricky hlubokých ploch. V případě tracku Meaning se pro změnu ke slovu dostává podivný electro-breakbeat, který v následující Tajeen dostává slušně temný techno odstín. Vrchol alba pravděpodobně představuje píseň Strangest Changes s charismatickým vokálem Finleyho Quaye a příjemně zalomeným beatem. Ta jako jedna z mála výrazněji vyčnívá z jinak zvukově poměrně abstraktního celku. Vynikající skladbou je i detroitským technem silně ovlivněná a mnoha příjemnými zvuky okořeněná First Try, která je zároveň aktuálním singlem projektu A Guy Called Gerald. Album uzavírá do trochu syrovějšího techno hávu oděná Pump, které svojí nevýrazností může konkurovat snad jen závěrečná What God Is.

geraldAni se nenadějete a necelých 50 minut dlouhá exkurze do Geraldova hudebního světa je u konce. A to je možná i hlavním problémem tohoto alba. Ač je to album na poslech příjemné, až na jednu nebo dvě výjimky vám totiž stěží nějaká skladba z tohoto alba utkví v paměti. Gerald Simpson je možná zcela zásadní producent a rozhodně mu nikdo nechce upírat jeho zásluhy, na svém posledním albu toho ale zas tak moc nepředvedl. Rozhodně ne tolik, aby překonal své starší počiny. Jeho nejnovější počin To All Things What They Need pro vás může být příjemnou hudební kulisou, ale to je asi tak všechno, co vám tohle album může nabídnout.

Hodnocení 65 %

FlyBoyEda

K 7!