Film Život pod vodou

Bill Murray, Owen Wilson a těhotná Cate Blanchett v divném, fakt, fakt divném filmu Wese Andersona. Neboli Zissou se v překladu jen tak neztratí. Sakra?

Steve Zissou: "Nemiřte na něj tou zbraní, je to neplacený praktikant."

Steve Zissou (Bill Murray) býval kdysi slavný a uznávaný oceánolog. Paralela s Jacquesem Costoauem je jasná, koneckonců tvůrci sami přiznávají, že tohle je tak trochu pocta. Teď má však Zissou nejlepší léta za sebou. Nic na tom nemění ani ty nejhorší zprávy: Jeho nejlepšího přítele a letitého spolupracovníka Estebana sežral (asi) žralok a jeho poslední dokument, který celou situaci procítěně popisuje, se zrovna moc nevydařil.

Neohrožený kapitán je přesto navzdory všem nepřízním osudu pevně rozhodnut žraloka, nebo co to bylo, najít a zabít. Po počátečních neshodách je prakticky hned jasné, že pomsta rozhodně nebude sladká. Protože pokud žralok skutečně vypadá tak, jak ho Zissou popisuje (Jaguáří žralok… co to sakra..?), musí se rozhodně jednat o ohrožený druh a zabít ho je tedy nepřípustné!

zivotAktuální fílm Wese Andersona není zrovna story kapitána Achaba a jeho Mobyho Dicka. Je to… sakra, co to je? Předpokládaný hlavní motiv lovu na zabijáckou rybu rychle střídá až melodramatická zápletka, když se Zissou po premiéře filmu dozvídá, že ten mladý sympatický trouba jménem Ned Plimpton (Owen Wilson) je jeho syn. Drama se ještě více prohlubuje, když Zissouova žena Eleanor (Anjelica Huston) načas vyklízí pole a na scéně se objevuje roztomilá, lehce zmatená těhotná novinářka Jane (skutečně těhotná Cate Blanchett).

V až podivně hravém a fantaskně snovém příběhu se za normálních okolností dějí divné věci, mořem plují animované ryby a hraje k tomu divná hudba. Když ne španělsky zpívané písně Davida Bowieho, tak naprosto debilně znějící kolovrátek – který však má znít jako naprosto debilně znějící kolovrátek, sakra! Herci se nepitvoří, jen se v některých chvílích tváří „trochu divně“, takže ve vás s každou další scénou roste pocit, že tohle není myšleno ani trochu vážně. Ale jistí si rozhodně nejste.

Přestože Zissouův tým přepadnou na moři piráti a on jediný s nimi bojuje, jsou akční scény asi tak akční jako domov důchodců o Velikonocích (opět zcela záměrně) a když Jane pokládá Zissouovi otázky proti srsti, v lodním okénku umístěném pod hladinou vody se s pitomoučkým výrazem předvádí sakramentsky rozežraná kosatka. Ne v pár záběrech, ale rovnou v celé scéně. Smál jsem se na celé kolo a v celém kině jsme se smáli tři. zivot

Život pod mořem obsahuje spoustu absurdního humoru ve scénách, které rozesmějí zcela právem. Přesto nebudete vědět, jestli se smějete v tu správnou chvíli. A možná si proto netroufnete. Ale riskněte to. Nakonec je asi celkem jedno, o čem Život pod vodou je. Hlavně se o tom vůbec nedá psát, sakra. Tentokrát opravdu musíte jít a zjistit to sami. Každý může pochopit Život pod vodou úplně jinak. Anebo vůbec. Tragikomicky hravý, dětsky naivní. Trapný ale opravdový? Takový už je život pod vodou se Stevem Zissou.

Life Aquatic With Steve Zissou
USA 2004, 118 min
scénář: Wes Anderson, Noah Baumbach