ROZHOVOR
Pavel Kloupar: "Záporáci se ozývajà nejrychleji"
Známá postava praĹľskĂ© klubovĂ© scĂ©ny, promotĂ©r a osobitĂ˝ fanoušek hudby z ÄŤeskĂ© provenience. Tak by se dal ve struÄŤnosti charakterizovat Pavel Kloupar, organizátor desĂtek projektĹŻ a hlavnĂ mozek dnes jiĹľ dobĹ™e zavedenĂ©ho Sázavafestu. Dalšà ze sĂ©rie profilovĂ˝ch rozhovorĹŻ nabĂzĂ netradiÄŤnĂ pohled do soukromĂ muĹľe, kterĂ˝ na veskrze rockovĂ©m festivalu postavil nejvÄ›tšà taneÄŤnà šapitĂł tohoto lĂ©ta. PĹ™eji vám hezkĂ© ÄŤtenĂ!
Pavle, bezpochyby patřÚ mezi promotĂ©ry, kteřà se s projektem multi-žánrovĂ©ho festivalu Sázavafest zaĹ™adili mezi organizátorskou špiÄŤku na ÄŤeskĂ© hudebnĂ scĂ©nÄ›. Letos jsi poprvĂ© do programu nasadil takĂ© gigantickĂ© šapitĂł, kde pro ÄŤtyĹ™i tisĂce lidĂ hrála elektronická taneÄŤnĂ hudba. K tomu se ale ještÄ› dostaneme. MĹŻĹľeš se našim ÄŤtenářům nejprve pĹ™edstavit?Â
Jak uĹľ jsi zmĂnil, jmenuji se Pavel Kloupar, je mi ÄŤtyĹ™icet let a narodil jsem se ve VinohradskĂ© nemocnici v Praze. Oba moji rodiÄŤe jsou ale pĹŻvodem z Moravy, takĹľe kdyĹľ zrovna nebyla škola, vÄ›tšinu dÄ›tstvĂ jsem trávil na venkovÄ› u ZlĂna. Dá se Ĺ™Ăct, Ĺľe oba byli ĂşplnÄ› normálnĂ lidĂ©, maminka byla napĹ™Ăklad vyuÄŤená švadlena a dÄ›lala rĹŻzná zamÄ›stnánĂ, tĹ™eba i v administrativÄ›. Jen pro Ăşplnost, mám takĂ© o pár let mladšà sestru.
Na rozdĂl od ostatnĂch hostĹŻ, se kterĂ˝mi obvykle dÄ›lám rozhovory, ty patřÚ do skupiny tÄ›ch staršĂch, kteřà pamatujĂ boom nÄ›kolika hudebnĂch smÄ›rĹŻ, vÄŤetnÄ› elektroniky. Je asi jasnĂ©, Ĺľe jako teenager jsi moc pĹ™ĂstupĹŻ ke kvalitnĂ hudbÄ› nemÄ›l, ale pĹ™esto, vzpomeneš si jakou hudbu jsi poslouchal tĹ™eba ve vÄ›ku patnácti let?
MyslĂm, Ĺľe jsem v tom vÄ›ku zaÄŤal chytat novou vlnu, která byla pomÄ›rnÄ› slušnÄ› nastartovaná. Tedy ranĂ© Depeche Mode, Yazoo, New Order, kteřà povstali z Joy Division, Eurythmics, OMD a samozĹ™ejmÄ› i mĂĹ elektroniÄŤtÄ›jšà a nÄ›kdy i vĂc komerÄŤnÄ›jšà kousky. PostupnÄ› se to pĹ™etavilo aĹľ ke skupinám typu The Cure - mĂ˝m nejvÄ›tšĂm oblĂbencĹŻm - k celĂ© kytarovĂ© indies scĂ©nÄ›. NicmĂ©nÄ› kouzelnĂ© na tom bylo to, Ĺľe to všechno bylo zakázanĂ© ovoce. Panoval tu komunismus a na rok osmdesát devÄ›t jsem si musel nÄ›jakou chvĂli poÄŤkat.
Byl jsi nÄ›kĂ˝m ve svĂ©m hudebnĂm vĂ˝bÄ›ru ovlivĹován, tĹ™eba rodiÄŤi?
To vĹŻbec, vĹľdycky jsem mÄ›l svĹŻj aktivnĂ pĹ™Ăstup a hodnÄ› jsem si hudbu, co mÄ› bavila sám vyhledával. Máma poslouchala spĂš Elvise Presleyho nebo jazzovĂ© vÄ›ci a otec normálnĂ záleĹľitosti tĂ© doby jako Beatles. PochopitelnÄ› to takĂ© poĹ™izovali pĹ™evážnÄ› v zahraniÄŤĂ.
VĂm, Ĺľe bÄ›hem totality se mladĂ lidĂ© rozdÄ›lovali do urÄŤitĂ˝ch skupin, hodnÄ› se podle toho lišilo obleÄŤenĂ…
No jasnÄ›, byli tu depešáci, mániÄŤky, veksláci, metálaci…tÄ›ch skupinek bylo docela hodnÄ›. Já jsem urÄŤitÄ› k patĹ™il k tÄ›m prvnĂm, depešákĹŻm. Byli jsme takovĂ ÄŤernoodÄ›nci, kreslili jsme anglickĂ˝ vlajky v lavicĂch ve škole a všude jinde kde to šlo! Dneska mi to pĹ™ijde docela ĂşsmÄ›vnĂ˝ ale dost v pohodÄ›. Pro prvnĂ jejich desky nebo kazety jsme jezdĂvali na ÄŤernĂ© burzy. Ty byly zakázanĂ© a ÄŤasto je rozhánÄ›li policajti. Mohli tÄ› kvĹŻli tomu sebrat, takĹľe ÄŤlovÄ›k si nikdy nebyl jistĂ˝. Mám pocit, Ĺľe tenkrát nás leĹľelo v muzice mnohem vĂc. Dnes mi to dĂky technologiĂm pĹ™ijde všechno takovĂ© povrchnÄ›jšĂ, nicmĂ©nÄ› nedivĂm se tomu a chápu to. Všechno je mnohem jednoduššà a jede to jak na běžĂcĂm páse.
Kdysi mi nÄ›kdo vyprávÄ›l, Ĺľe za hudbou se dalo docela ĂşspěšnÄ› cestovat do Polska, kde byl v tĂ© dobÄ› reĹľim k hudbÄ› a mladĂ˝m lidem trošku uvolnÄ›nÄ›jšĂ…
V Polsku jsem byl nÄ›kolikrát, šlapalo to tam docela slušnÄ›. UrÄŤitÄ›, ale nejvĂc jela Budapešť, kde byly rĹŻznĂ© trojkoncerty. Hráli tam v tĂ© dobÄ› napĹ™Ăklad Sting, Peter Gabriel, Bruce Springsteen, The Cure a podobnÄ›. TakĹľe do Polska jsme sice jezdili, ale naše cesty hlavnÄ› směřovaly do MaÄŹarska, kde to Ĺľilo nejvĂc. Dokonce se tam daly u soukromnĂkĹŻ nakoupit originály desek, coĹľ u nás naprosto vĹŻbec neexistovalo.
KdyĹľ se vrátĂme k nám, kam jste chodĂvali v Praze nejÄŤastÄ›ji za zábavou? Fungovaly tu nÄ›jakĂ© normálnĂ kluby?
Existovaly tu pro nás maximálnÄ› tak tĹ™i diskotĂ©ky, kam jsme mohli my ÄŤernoodÄ›nci zajĂt. Byla tam depešácká muzika a nÄ›kdy i projekce s klipy. VzpomĂnám si na klub Vlasta na DĹľbánÄ› ÄŤi na SrdĂÄŤka v HybernskĂ© ulici, kde hrál shodou okolnostĂ a jmen DJ Václav Havel.
Na začátku našeho povĂdánĂ jsme trošku zapomnÄ›li, jak jsi vlastnÄ› prošel vzdÄ›lávacĂm systĂ©mem? Chceš o tom mluvit?
Proč ne, vystudoval jsem gymnázium Na Pražačce a pak nastoupil na základnà vojenskou službu. Bylo to na Slovensku ve Zvoleně, kam se cestovalo čtrnáct hodin. Zařazen jsem byl k protileteckému radaru.
Jsme v obdobà po skončenà vojny, co se v tvém životě dělo dál? Nastoupil jsi do práce?
To bylo hodně složitý tenkrát. Vlastně jsem každý půl rok dělal něco jiného a docela dost jsem se sám hledal. Netrvalo ale dlouho a přišla sametová revoluce.
To je dobrĂ© tĂ©ma! JakĂ˝m zpĹŻsobem jsi ji proĹľĂval ty?
Docela zvláštnÄ›. Bylo mi zhruba dvacet let a dost dobĹ™e jsem tu situaci neumÄ›l vyuĹľĂt tak, jako lidi, kteřà byli trochu staršĂ. Nebyl jsem dost zralĂ˝, abych z tĂ© situace byl schopnĂ˝ vymáčknout maximum. MÄ›li jsme vizi zĂskat nÄ›jakĂ˝ prostor na klub, kterĂ˝ bychom si dÄ›lali po svĂ©m, no bohuĹľel jsme v tom vÄ›ku nemÄ›li prostĹ™edky a vĹľdy nás nÄ›kdo pĹ™eplatil. Na druhou stranu jsem byl uĹľ dost starĂ˝ na to, aby mÄ› to vĂ˝raznÄ› poznamenalo a bylo mi dost dobĹ™e jasnĂ©, Ĺľe ten reĹľim pĹ™ed tĂm byl pÄ›knĂ© svinstvo.
UvÄ›domoval sis uĹľ v tĂ© dobÄ›, Ĺľe se v budoucnu budeš vÄ›novat tĂ©hle branĹľi? MyslĂm produkci rĹŻznĂ˝ch koncertĹŻ, pozdÄ›ji i celĂ©ho festivalu…
Muzika mÄ› bavila vĹľdycky a prvnĂ zárodky takovĂ©ho zájmu se objevovaly uĹľ rok pĹ™ed revolucĂ tĂm, Ĺľe jsme hodnÄ› intenzivnÄ› cestovali a vozili do Prahy štosy desek a pouštÄ›li je tĹ™eba ve vinárnÄ› U JaurisĹŻ v Michli. KaĹľdopádnÄ› nÄ›kde uvnitĹ™ jsem cĂtil, Ĺľe se kolem toho chci nÄ›jak motat. BohuĹľel jsem pořádnÄ› nevÄ›dÄ›l jak a to, Ĺľe by mÄ› nÄ›jaká produkce mohla Ĺľivit, mi ještÄ› docela dlouho nedocházelo. Ĺ˝il jsem tedy ĂşplnÄ› normálnĂ Ĺľivot, chodil na koncerty kapel a postupnÄ› zĂskával známĂ©. NÄ›kdy pĹ™ed rokem 2000 jsem pracoval ve firmÄ›, která pořádá veletrhy a vĂ˝stavy. Dostal jsem se tak i k lidem z rĹŻznĂ˝ch reklamnĂch agentur a jim podobnĂ˝m. Po ÄŤase jsem mÄ›l na starost nÄ›kolik akcĂ, tedy zaplnit vĂ˝stavnĂ plochy a zorganizovat doprovodnĂ˝ program. A tady to vlastnÄ› nÄ›kdy zaÄŤalo, zaÄŤal jsem dÄ›lat produkci a koneÄŤnÄ› jsem se našel. JenĹľe potom pĹ™išel průšvih. MÄ›l jsem hodnÄ› vystavovatelĹŻ, mediálnĂ partnerstvĂ a nÄ›kolik perfektnĂch kapel. Těšil jsem se na to, jenĹľe majitel firmy to na poslednĂ chvĂli všechno zrušil. UĹľ nešlo couvnout, tak jsem to vyĹ™ešil jednoduše. Podal jsem ve firmÄ› vĂ˝pověď a ten mejdan jsem udÄ›lal na vlastnĂ pÄ›st sám.
Dobrá, tady nÄ›kde se rozjela tvá agentura IN Promotion. Pamatuji si, Ĺľe jsem tvĂ© jmĂ©no zaÄŤal registrovat pomÄ›rnÄ› záhy, hlavnÄ› ve spojitosti s Music garden Stromovka, pozdÄ›ji s vybudovánĂm klubu Retro ÄŤi asi nejznámÄ›jšĂm projektem, kterĂ˝m je Sázavafest. MĹŻĹľeš mi popsat jak tedy agentura vznikla? Bylo mezi tĂm ještÄ› nÄ›jakĂ© ÄŤasovĂ© vakuum?
Právěže nebylo. Já jsem realizoval ten doprovodnĂ˝ program a s tĂm si vytvoĹ™il velkĂ© mnoĹľstvĂ mediálnĂ partnerĹŻ. JednĂm z nich byl shodou okolnostĂ projekt “Praha – MÄ›sto evropskĂ© kultury roku 2000.“ Dali mi obrovskĂ˝ prostor a já jsem hned ucĂtil, Ĺľe tohle je cesta kudy pĹŻjdu. DÄ›lal jsem pro nÄ› ještÄ› pár rĹŻznĂ˝ch akcĂ a pomalu si osahal, jak produkce jako taková funguje. Dost záhy jsem zatouĹľil po něčem vlastnĂm. HodnÄ› jsem pĹ™emýšlel, skoro kvĹŻli tomu nespal, aĹľ jsem koneÄŤnÄ› objevil dĂru v ÄŤasoprostoru a pustil se do svĂ©ho nejstaršĂho a nejĂşspěšnÄ›jšĂho projektu – Sázafestu.
Jak tedy Sázavafest vznikl? PĹ™eci jen poskládat funkÄŤnĂ festival a tĂ˝m lidĂ nenĂ pro zaÄŤĂnajĂcĂho promotĂ©ra vĹŻbec nic jednoduchĂ©ho, ne?
Myšlenka vznikla na jaĹ™e roku 2000 a hned jsem na nĂ zaÄŤal velmi intenzivnÄ› pracovat. O rok pozdÄ›ji probÄ›hl prvnĂ roÄŤnĂk. Ze začátku to bylo ĂşplnÄ› šĂlenĂ©, prostÄ› hotovĂ© peklo. DÄ›lal jsem v nÄ›jakĂ© firmÄ› a den jsem sekal po minutách, kdy jsem pracoval, do toho bÄ›hal po schĹŻzkách, hledal kapely, partnery, sponzory… DÄ›lal jsem prostÄ› ĂşplnÄ› všechno, sám si dÄ›lal grafiku, stavÄ›l si pĂłdia, dokonce sbĂral odpadky, prostÄ› ĂşplnÄ› všechno. Bylo dobrĂ© si to vyzkoušet, ale brzy mi došlo, Ĺľe dÄ›lat veškerou práci je pÄ›kná blbost. ÄŚlovÄ›k ale aspoĹ vĂ, o ÄŤem to je, a vĂc si pak vážà spolupracovnĂkĹŻ a ĂşplnÄ› kaĹľdĂ˝ho druhu práce s akcĂ spojenou. KaĹľdá práce na festivalu je dĹŻleĹľitá.
Jsi v kontaktu s ostatnĂmi promotĂ©ry?
ZaÄŤĂnám mĂt pocit, Ĺľe všeho je tak moc, Ĺľe lidi zaÄŤĂnajĂ chápat, Ĺľe musĂ zaÄŤĂt fungovat trošku stmelenÄ›ji a komunikovat. ProstÄ› se informovat, kde se co dÄ›je. Tady uĹľ jednoduše nenĂ moĹľnĂ© fungovat jako jeden muĹľ, kterĂ˝ projde všĂm sám a nebude se koukat napravo nalevo. To je nesmysl, protoĹľe všechno jede v nÄ›jakĂ˝ch kruzĂch a širšĂch dohodách. A ty v nich buÄŹ jsi nebo nejsi. Jsem rád, Ĺľe jsi na tohle tĂ©ma narazil, moĹľná by nebylo od vÄ›ci kdyby tu nÄ›jakĂ© sdruĹľenĂ nebo asociace promotĂ©rĹŻ vznikla.
Je pro Sázavafest těžké shánět sponzory?
BohuĹľel uĹľ to nenĂ o slovech jako almuĹľna nebo bakšiš, ale jsou to docela dospÄ›lĂ© velkĂ© penĂze, kterĂ© musĂš od partnerĹŻ zĂskat, abys to mohl dÄ›lat na nÄ›jakĂ© kvalitnĂ Ăşrovni. S vĂ˝vojem festivalu po tobÄ› lidĂ© chtÄ›jĂ stále vyššà standard, ale málokdo si uvÄ›domuje, co za tĂm všĂm stojĂ. Postavit festivalovĂ© mÄ›sto na louce prostÄ› nenà žádná legrace.
Co všechno obnášà produkce takového festivalu?
Na začátku si musĂš na nÄ›jakĂ˝ papĂr nakreslit svoji pĹ™edstavu areálu, jak to chceš mĂt postavenĂ©, kde a hlavnÄ› co všechno k tomu potĹ™ebuješ. ProstÄ› mĂt jasno v tom, jak to ufo bude vypadat. JakĂ˝ bude mĂt tvar, obsah, kam pĹ™istane a kudy k nÄ›mu pĹ™iteÄŤou zdroje. To je to hlavnĂ. TÄ›ch zdrojĹŻ je nÄ›kolik. TĂm prvnĂm jsou návštÄ›vnĂci, potom uÄŤinkujĂcĂ, technickĂ© zabezpeÄŤenĂ a mnohĂ© dalšĂ. TÄ›ch tĂ©mat je nÄ›kolik.
Nechme na chvĂli Sázavafest a podĂvejme se na zoubek praĹľskĂ©mu klubu Retro. S tĂm jsi mÄ›l takĂ© hodnÄ› do ÄŤinÄ›nĂ, Ĺľe? Jestli se nepletu, dokonce jsi ho vybudoval…
Retro na rozdĂl od Musicgarden nebyl projekt mĹŻj. Byl jsem pĹ™es nÄ›kterĂ© známĂ© osloven, abych pomohl s jeho rozjezdem. Stál jsem tak u jeho zrodu, kdy se na mĂstÄ› zaÄŤalo stavÄ›t, ale jako takovĂ© jsem ho nevymyslel ani nikdy neprovozoval. SpĂše jsem stál za takovou tou prvnĂ propagaÄŤnĂ vlnou a snaĹľil se tomu mĂstu vdechnout Ĺľivot. SnaĹľil jsem se sice pozdÄ›ji nastavit ten klub i trošku dramaturgicky, no vedenĂ mÄ›lo bohuĹľel docela jinĂ© pĹ™edstavy a navĂc jsem na to dostal jen mÄ›sĂc, dva. NormálnÄ› se takovĂ˝ prostor zajĂĹľdĂ pĹ™ibliĹľnÄ› dvÄ› sezĂłny.
Na tvoje PR a promo jsem se chtÄ›l takĂ© zeptat. Podle mÄ› je to jedna z vÄ›cĂ, která ti jde nejlĂ©pe, jakou Ăşlohu v tÄ›chto aktivitách ty sám vidĂš?
ĂšplnÄ› maximálnĂ, protoĹľe je to pro projekty jedna z nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂch vÄ›cĂ. KaĹľdĂ˝ den práci s mĂ©dii vÄ›nuji urÄŤitĂ˝ ÄŤas a snaĹľĂm se s novináři udrĹľovat pĹ™irozenĂ© osobnĂ vztahy. A koneckoncĹŻ se s nimi i hodnÄ› ÄŤasto radĂm, protoĹľe mi docela nezištnÄ› pomáhajĂ.
MĹŻĹľeš prosĂm zevrubnÄ› shrnout, jak probÄ›hl letošnĂ roÄŤnĂk festivalu?
Byl ve znamenĂ pĹ™edÄ›lávek chyb z prvnĂho loĹskĂ©ho roÄŤnĂku v KácovÄ› a v tomto duchu bude pokraÄŤovat ještÄ› i přÚtĂ. Jinak v podstatÄ› obhájenĂ loĹskĂ© návštÄ›vnosti a utvrzenĂ se, Ĺľe jsme zakotvili na správnĂ©m mĂstÄ›.
Letos poprvĂ© Sázavafest zaznamenal takĂ© podstatnou novinku. Tou bylo „dupla“ taneÄŤnà šapitĂł pro neuvěřitelnĂ˝ch 4000 návštÄ›vnĂkĹŻ. Po dobu třà dnĹŻ na nÄ›m jela produkce napĹ™ĂÄŤ taneÄŤnĂmi styly. Kdo s touto inovacĂ pĹ™išel?
Zeptal jsem se kamarádky-kolegyĹki Maruš MarkovĂ©, jestli si myslĂ, Ĺľe je to dobrej nápad udÄ›lat jako novinku velkej taneÄŤnĂ stan a zaÄŤala tĂm bĂ˝t ĂşplnÄ› nadšená a udÄ›lala pro zdárnĂ˝ prĹŻbÄ›h supermaximum. Velkou pomocnici jsme našli takĂ© v Lence SenovĂ©, kterou jsem oslovil pro profesionálnĂ vĂ˝raz dramaturgie šapitĂł.
Zaznamenal jsi nějaké zásadnà ohlasy? Sám jsem nabral pocit, že premiéra tanečnà hudby na multižánrovém Sázafestu prošla na jedničku…
HlavnÄ› jsem nezaznamenal žádnĂ© negativnĂ ohlasy, coĹľ povaĹľuju za ĂşspÄ›ch. Záporáci se totiĹľ ozĂ˝vajĂ vĹľdy nejrychleji… Ale aĹĄ soudĂ hlavnÄ› návštÄ›vnĂci, ne já. SamozĹ™ejmÄ› jsou do budoucna jakákoliv doporuÄŤenĂ vĂtána, k tomu je urÄŤen náš mail.
O tvĂ©m hudebnĂm vkusu jsme uĹľ bavili, ale pĹ™eci jen, máš ty osobnÄ› nÄ›jakĂ˝ vztah k elektronickĂ© taneÄŤnĂ hudbÄ›, nebo je to pro tebe svĂ˝m zpĹŻsobem nezoranĂ© pole a stále máš co objevovat?
UrÄŤitÄ› se v žádnĂ©m pĹ™ĂpadÄ› nebudu nazĂ˝vat znalcem taneÄŤnĂ scĂ©ny, bavĂ mÄ› kytarovĂ© i jazzovĂ© projekty s taneÄŤnĂmi prvky a dokonce asi i vĂc neĹľ pĹ™ed pár lety. Na taneÄŤnĂ DJ produkci se však i do budoucna budu urÄŤitÄ› radit s odbornĂky.
PĹŻjdeme do finále. Jak vlastnÄ› vyuĹľĂváš svĹŻj volnĂ˝ ÄŤas?
Co to je, volnĂ˝ ÄŤas? (smĂch) HromadĂ se mi nepĹ™eÄŤtenĂ© tiskoviny a nenaposlouchaná CD …. Taky bych rád nÄ›kam vypadnul, tĹ™eba na kolech kolem JiĹľnĂch ÄŚech nebo do sklepnĂch částĂ ValtickĂ©ho zámku zkontrolovat zásoby archivnĂch vĂn a nebo v zimÄ› nÄ›kam za teplem…