ROZHOVOR
Zen v Roxy definitivně skončil: Máme rozhovory se všemi DJi!
V sobotu 16. ledna skokončila v Roxy jedna legenda. Deset let fungující párty Zen odchovala mnoho českých clubberů, představila české klubové scéně naprostou světovou špičku a řadu nových českých jmen, která dnes patří mezi českou djskou elitu a několikrát se stala párty roku v českých Dance Awards. Za velkolepou historií udělají definitivní tečku Joel Einhorn, Roman Rai, Tazz a Bo.Dan, DJové, kteří zůstanou s tímto unikátním večerem již navždy spojeni. My jsem jich zeptali na několik "zenových" otázek.
ZEN je poměrně nevšední název pro párty, co se ti vybaví, když se řekne ZEN?
Joel Einhorn: Zen je škola budhismu. Společně s Chrisem Sadlerem jsme přišli na tento název v mém bytě. Naším cílem bylo vytvořit noční zkušenost, která se dotkne vaší duše a zanechá ve vás něco, co si budete pamatovat už navždy.
Roman Rai: Meditace
Dj Tazz: Vím, že to má něco společného s budhismem, ale vícekrát jsem to slyšel ve spojení se zmiňovanou klubovkou, takže si vybavím vytříbený progressive house, plný klub, barevná světla, originální dekorace a každou druhou nebo třetí sobotu v Roxy :)
Bo.Dan: Kus života v Roxy:)
Joel Einhorn
Na ZENu jsi měl možnost vystoupit již mnohokrát, ale jaké bylo tvé první hraní na ZENu a kdy to vlastně bylo?
JE: Zen byl od začátku úžasný. Nový a ohromující. První party se uskutečnila už v roce 1998.
RR: Na hlavní stagei jsem myslim za někoho zaskakoval. Jinak jsem začínal na začatku deep house chilloutíky...
T: Na ZEN jsem nejdříve dlouhá léta chodil jako clubber a bylo mým snem si na něm jednou zahrát. No a po šesti letech hraní jsem najednou dostal příležitost. Bylo to v roce 2006 a hrál zrovna Luke Fair, můj tehdejší oblíbenec, bylo to fakt super...
B: To bylo ještě ve zlaté éře Zenu, myslím rok 2003, kdy hrávali jen rezidenti + zahraniční host a žádné české edice se nekonaly. Joel onemocněl v den akce a já dostal příležitost supportovat před Omidem (16b), což byl v té době můj nejoblíbenější producent. Od té doby jsem pak na Zenu vystupoval pokaždé, když byl nějaký rezident nemocný, nebo nepřiletěla hlavní hvězda:)
Párty ZEN si během své historie vysloužila několik ocenění jako klubovka roku. V čem je podle tebe ZEN vyjímečný od ostatních klubových party?
JE: Není žádná konkrétní věc, která vytvořila ze ZENu nezapomenutelnou party. Někdy se v životě spojí věci dohromady úplnou náhodou. Lenka, celá Roxy produkce, hudba, energie, společné úsilí, to vše pomohlo vytvořit Zen jaký byl, nezapomenutelný.
RR: Byla to jedna z nejdéle trvajících klubovek.
T: Podle mě její popularitě zpočátku pomohla sázka na nový, neotřelý zvuk, který se tu moc nehrál. Nemalou roli také hrají rezidenti a v době té největší slávy jím byl Michal Burian. Z mého pohledu vidím vyjímečnost ještě v lidech, kteří na ZEN chodí. Je tam určitě větší věkový průměr než na jiných klubovkách a hodně morálně vyspělých lidí :)
B: Spousta známejch, plný klub, pěkné dekorace, super projekce, skvělý zahraniční DJ či producent a tohle všechno v klubu jako je Roxy, to všchno dělalo z každého ZENu vyjímečnou party, na kterou jsme se vraceli měsíc co měsíc.
Bo.Dan a Roman Rai
Po dlouhou dobu nosila párty ZEN přívlastek "trance party", který se časem vytratil. Co jsi vlastně hrával za styl v době, kdy ZEN začínal?
JE: V době, kdy Zen začínal jsem hrával trance. Byl jsem ovlivněn Paulem Van Dykem, Sashou, Johnem Digweedem... Hudba se mění, stejně tak i my všichni. Zenu více než prospělo mít za hosty DJe jako jsou Jimmy Van M, Sasha a James Zabiela, kteří nás podporovali. Ovlivnili značnou mírou každého z nás a samotné party pomohli v jejím rozvoji. Naneštěstí jsem přestal na Zenu vystupovat v roce 2004, ale přinejmenším do té doby byly všechny party úžasné. Měli jsme svoje pravidelné publikum lidí, kteří zůstali od začátku noci až do jejího konce a kteří zároveň rozumněli oč jde, což bylo naprosto báječné.
RR: Já razil především zajímavej progressive house.
T: Začal jsem hrát až v roce 2000 a co to bylo už ani nevim, ale asi nejaká splácanina house a trance :) Pak jsem od toho přešel rovnou k progressive house, ZEN mě hodně hudebně ovlivňoval...
B: To bylo opravdu ze začátku 1999, nebo 2000 a trance se opravdu hrál... Myslím, že často vystupovali Escape From Samsara, nebo nějak tak se kluci jmenovali a opravdu to mydlili hlava, nehlava... V té dobé jsem se hudebně hledal. Hrál jsem techhouse, deephouse, ale brzo se objevil progressive house a jak můj hudební vkus, tak i party ZEN nabrali obrátky k tomuto stylu.
Postupem času se začalo říkat, že ZEN je progressive párty. Co je to podle tebe za muziku, která se na ZENu hraje a jaký měla vývoj?
JE: Progressive je hudba, která se hýbe a vyvíjí. Hudba, při které se cítíte dobře.
RR: Na Zenu se toho hrálo nepřeberně:)
T: Tak zpočátku jak název napovídá se tam asi hrál trance a pak se to postupně vyvíjelo v progressive... Těžko popsat, co se přesně hraje na ZENu za muziku, ale nazval bych to jako zajímavé pojetí progressive house...
B: Na ZENu se hrál vždy aktualní světový sound. Více nemá smysl se v tom pitvat.
A co samotný žánr progressive, mysliš že má tuhé kořeny a udrží si své příznivce, anebo se jeho hudební charakteristiky roztrousí do jiných žánrů?
JE: Ano, své příznivce si jistě udrží.
RR: Těžko říct:)
T: Myslím si, že progressive jako takový má asi svá nejlepší léta za sebou. Našel si své zaryté příznivce, kteří mu budou věrní navždy. Ale jak je možné slyšet stále častěji v nových skladbách, co přicházejí na prodejní portály, tak se všechny žárny začaly navzájem hodně propojovat a už teď je obtížné s jistotou říci, zda je tato skladba techno nebo minimal...
B: V dnešní době už se nedá moc škatulkovat. Všechny styly se prolínaj mezi sebou, takže bych to spíš označil jako progresivní muziku.
Jakých zásadních změn podle tebe doznal ZEN od doby, kdy jsi ho navštívil poprvé?
JE: Je mi docela smutno, že Zen končí, ale my všichni, kteří tam byli, jsme zažili spoustu nezapomenutelných chvil a kouzelných momentů, za které jsem opravdu vděčný.
RR: Rozhodně zpomalil :) Hrávalo se děsně rychle...
T: Změnilo se publikum, hraje se pomaleji, hraje se více inteligentní muzika, je tam čistší a hezčí prostředí...
B: Přestal se hrát trance. To bylo asi nejzásadnější a nejlepší rozhodnutí.
Jaký je tvůj názor na to, že ZEN v Roxy končí? Myslíš, že je to z pohledu vedení klubu správné rozhodnutí?
JE: Z každého Zenu mám hudební záznam a z většiny i video.
RR: Všechno jednou začíná a taky končí:) Netruchlím... Máme nový nápady a bude nová noc!
T: Tohle je věc vedení, které věřím, že ví, co dělá... Nic netrvá věčně a přestat se má v nejlepším (na to už je teda pozdě...). ZEN v podobě, jakou má dnes, už asi nepřitahuje clubbery tolik, co dříve, a tak raději než nějakým nevhodným způsobem zprznit dobré jméno, je lepší tuto kapitolu uzavřít a začít od začátku s něčím novým, co bude blíže aktuálním návštěvníkům...
B: To je věc produkce. Každopádně Lence, celé produkci, klubu Roxy a všem lidem co se na ZENu nějak podíleli a co na ZEN chodili patří velké díky.
Kdyby ses mohl vrátit v čase a některý ze ZENu si prožít znovu, který by to byl a proč?
JE: ZEN, na kterém poprvé vystoupil Jimmy Van M. Na parketě bylo 600 lidí když začal hrát a nikdo neodešel. úplná hypnóza. Bylo to neskutečné.
RR: Zen s L. Garnierem!
T: Chtěl bych si ještě jednou zažít vystoupení Sashi v Roxy... Neumím popsat proč, ale tenkrát mě to vzalo doslova... :)
B: Jen jeden vybrat nedokažu. Určitě první vystoupení Jimmyho Van M v Roxy. Nebyl jsem tam, ale slyšel jsem záznam a podle toho co zahrál v Roxy, pak sestavil kompilaci Bedrock, která ovlivnila spoustu kamarádů. Taky Nicka Warrena, když se Roxy uzavírala a nebylo jisté, jestli party v Roxy ještě budou. Nick je totiž klasik a zahrál neuvěřitelně. Všechny ZENy s Omidem, protože Omid je jezdec až na krev. A samozřejmě dj Sasha na narozeninách ZENu v roce 2001. Hrál od 2.00 a když končil tuším někdy kolem půl osmé rano, tak v Roxy bylo ještě cca 800-900 lidí! Nejlepší party na jaké jsem kdy byl!