ROZHOVOR

 

C-phone: "Správný DJ má hrát hlavně pro lidi!"

Poslední předprázdninový díl pravidelné klubové noci Bush nabídne v pátek 15. 6. v Roxy zajímavou příležitost poslechnout si v přímé konfrontaci zvuk pražské a ostravské D´n´B scény. Během večera se za DJským pultem prostřídají Pražáci Ghonzales a Eska s ostravským DJem a producentem C-phonem, který v Roxy vystoupí pod hlavičkou svého projektu No Money. Při té příležitosti jsme se ním pobavili o tom, co je podle jeho názoru hlavní příčinou tvrdého soundu ostravské scény, koho si cení mezi domácími D´n´B DJs a producenty a došlo i na jeho DJskou školu MP4, kterou vede společně s parťákem Elvisem...

 

Působil jsi nebo působíš v celé řadě projektů, v Roxy vystoupíš pod aliasem No Money. Jak bys No Money ve stručnosti popsal někomu, kdo o vás ještě neslyšel a měl by to změnit?

Projekt No Money je producentské duo. Od roku 2004 společně s Limiteddem pracujeme na vlastní produkci, která je různorodá. Myslím, že za těch uplynulých osm let jsme si coby No Money vydobyli svou pozici na scéně a doufáme, že každý fanoušek drum’n’bassu si v našich skladbách najde kousek toho svého.

V Roxy budeš No Money reprezentovat sám. Jak hodně - pokud nějak - se liší tvůj set, když hraješ sólo a když je společně s tebou za pultem také Limitedd?

Ve své selekci směřuju trochu více do tanečních věcí než Limitedd, ale v podstatě máme stejný vkus. Když hrajeme spolu "back to back", tak ten žánrový profil bývá širší už i z toho důvodu, že máme více času "na střídačce" a můžeme si to během setu promýšlet v závislosti na publiku. Protože správný DJ má hrát hlavně pro lidi.

C-phone

S No Money jste získali celou řadu cen v Czech DNB Awards včetně titulu Producenti roku (2007 a 2008). Koho si na domácí scéně nejvíc ceníš ty a proč?

Těch jmen na domácí scéně, která si zaslouží uznání, je více. Brooklyn a Rido jsou velice kvalitními producenty. Hlavně Rido zaslouženě sklízí úspěchy za léta dřiny. Forbidden Society taky jede svoji hardcore ligu na světové úrovni. Philip TBC má také to svoje, v čem je dobrý. Z nastupující generace bych neměl opomenout producenty jako Qo, Computer Artist, Equid, Camel... a určitě jsem ještě na někoho zapomněl. Všem upřímně přeji úspěch, protože všichni výše jmenovaní to dělají dobře a věnují tomu pořádnou porci svého volného času, a formují a hlavně reprezentují naši českou scénu.

Mám pocit, že v porovnání s tuzemskými kapelami jsou čeští producenti a DJs v zahraničí mnohem úspěšnější, když vydávají na prestižních labelech a jejich tracky bodují třeba na Beatportu. Čím to podle tebe je? Je česká elektronická scéna míň "pozadu" nebo víc originálnější než ta klasická kapelová?

Pokud je někdo dobrý producent, tak nezáleží, jestli je z Bulharska, Finska nebo odkudkoliv. Pokud dělá dobrou hudbu, tak má v dnešní době možnost dostat se do povědomí, byť i jedním dobrým hitem. Záleží na labelu, jak to dokáže prodat. U kapely je to horší. Pro kapelu znamená jen jedna dobrá nahrávka mnohem více úsilí a peněz. Navíc stále bude omezena na spektrum převážně živých hudebních nástrojů. A sehnat někoho, kdo je dokáže "prodat", je složité i s dobrými kontakty. No a přeci jen pozvat si na akci DJe je levnější než celou kapelu.

Pokud vím, aktivně jsi se začal muzice věnovat v roce 1997 v hiphopovém projektu NASHE III. Věnuješ se ještě někdy hip hopu, nebo už jsi plně pohlcen lámanými beaty?

Hip-hop spadá pod zlomené beaty a baví mne stále. S Limiteddem nejsme omezeni pouze na drum’n’bass. Děláme I dubstep, drumstep, hip-hop, house, electro, minimal tech house, prostě co nás baví.

Čím je pro tebe vlastně D'n'B a jeho odnože v porovnání s jinými styly a žánry tak sexy?

Asi bych to nenazval "sexy". Pro mne je D’n’B živel. Mám rád to, že má v sobě neskutečnou energii, ale zároveň i eleganci, říz, hloubku a nějaký hudební smysl. Jindy to může být třeba jako příběh, nebo i pohádka. Drum’n’bass má hodně podob, které zvládnou vstřebávat i širší masy neortodoxních posluchačů. A naopak může mít i podobu zvládnutelnou pouze pro čisté fanatiky.

C-phone

Kromě DJingu a produkce se pod hlavičkou Slim Slam Drum společně s DJ Elvisem zabýváš také pořádáním hudebních akcí. Pomáhá ti při tom nějak zkušenost DJe a producenta, nebo je to občas spíš na škodu, když musíš se svými DJskými kolegy jednat z pozice promotéra?

Na škodu to rozhodně není. S Elvisem tvoříme silný promotérský tým, a vzhledem k tomu, že jsme oba na scéně hodně dlouho, tak přesně známe potřeby DJs, ať už jsou formální, neformální, technické či jakékoliv jiné. Máme pár zásadních nepsaných pravidel, která se snažíme striktně dodržovat. Díky těmto pravidlům se u nás každý headliner cítí dobře a rád se za námi vrací na další akce.

Máš pak třeba větší tendence mluvit ostatním DJs do hraní?

Většinou se s headlinery známe, a oni si jsou vědomi toho, že jedou do Ostravy a ví, co můžou čekat a naopak co od nich bude očekávat publikum.

Nedávno mi někdo říkal, že oproti řadě pražských D´n´B DJs hrají ti ostravští mnohem víc nekompromisně a tvrdě. Jaké na to máš názory ty a čím si to vysvětluješ?

Vysvětlení je jednoduché. U zrodu ostravské D’n’B scény stáli lidi, kteří nebyli žádné slečinky. Jsme kraj rázovitý a industriální okolí nás ovlivňuje. Odráží se to i v tom, jaké zahraniční hvězdy zde vystupovaly mezi prvními. Ed Rush, Cause 4 Concern, Stakka & Skynet... Tímto způsobem se místní scéna formovala trochu "tvrdším" směrem. V severomoravském kraji je opravdu hromada D’n’B DJs a veškeré subžánry D’n’B jsou zde obsazeny. Nicméně převažuje zde trend "hlavně tvrdě, ale i tanečně".

C-phone

Společně s DJem Elvisem jste také založili DJ školu MP4. Přibliž nám trošku tvou zkušenost DJe pedagoga...

DJ školu MP4 provozujeme už desátým rokem a prošlo nám "pod rukama" zhruba přes 100 žáků. Rádi předáváme zkušenosti, které máme a nejvíce nás těší, když to naše studenty opravdu baví. Pro zájemce je to dobrá alternativa, jak si DJing vyzkoušet bez zbytečných nákladných investic do drahého vybavení. Navíc jim jako lektoři přesně ukážeme, jaká jsou základní úskalí a jak to celé funguje. Po absolvování kurzu potom mají střízlivý náhled na to, jestli v tom chtějí nadále pokračovat. Radíme jim i ohledně nákupu adekvátní techniky atd.

Jak velkou roli podle tebe hraje v DJingu talent a jak velkou dril a poctivé učení?

Talent je k nezaplacení. To bezpochyby. Za ty roky vím, že všechno ostatní se dá naučit tak jako matematika ve škole. Ale když to člověk necítí, je to složitější, náročnější a zdlouhavější.

C-phone

Tento pátek budeš jedním z hostů klubové noci Bush v Roxy. Co si při téhle příležitosti chystáš?

Novinky, hitovky, dubplaty, klasiky, něco ze studiového šuplíku. Od každého něco.

Děkuji ti za rozhovor...

Taky děkuji a budu se na vás těšit. Určitě to bude super mejdan, jako vždy.

Ptal se Lukáš Kadeřábek v červnu 2012.

foto: archiv autora

C-phone se představí už tento pátek 15. června na dalším dílu noci Bush v klubu Roxy!

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016