ROZHOVOR
Mat Weasel: "Předtím než jsem se stal muzikantem? To jsem byl desetileté dítě!“
Mathias Touchard (34), (projekt Mat Weasel a Keewix), se narodil v Pyrenejích a dětství strávil v horském městečku Gouaux. Už jako malý kluk věděl, že chce být muzikantem. Tehdy si pouštěl na hi-fi psyche rock ze sedmdesátých let a zasekával se přitom u basových beden. Basa ho jednoduše fascinovala a on měl ohromnou potřebu přijít na kloub všem tajemstvím hudby. Kladl si otázky ve stylu: "Jak vůbec může zvuk vycházet z plastového disku? Jak zachytili životní moment na takovém materiálu?" Revoluci, která ho přivedla k pochopení, že může skládat vlastní hudbu, způsobila jeho máma. Koupila mu "hračku" k hraní hudby, nahrávání a přidávání efektů. Tehdy, v pozdních osmdesátých, měli jenom VCR a CD přehrávače vlastně ještě vůbec neexistovaly...
Moje první otázka zněla: "Co jsi dělal před tím, než jsi se stal muzikantem?" a Mat mi se smíchem odpověděl:
Předtím než jsem se stal muzikantem? To jsem byl teprve desetileté dítě!
Kdy jsi se rozhodl, že se staneš producentem elektronické hudby?
Moje rodina je plná muzikantů. Táta hraje na piano, kytaru a harmoniku. Mí strejdové jsou klavírní zabijáci, jeden z nich hraje na akordeon, bendžo a přitom píská na píšťalku. Takže, když jsem měl v roce 1990 šanci získat zvukový syntetizér (Yamaha dsr 1000) se sekvenčními kroky a zvukovými parametry, začal jsem skládat svoji vlastní muziku. Bylo mi tehdy dvanáct let.
S jakými programy jsi pracoval a na co jsi tenkrát vůbec nahrával?
V té době jsme nemohli k nahrávání používat počítače, protože jednoduše nebyly ještě natolik výkonné. Používal jsem Yamahu dsr 1000 a sampler Boss od Rolandu a nahrával na obyčejné kazety. Prostě oldschool. (smích) V roce 1996 mi Ixi, mimochodem výborná producentka z Británie, dala disketu se softwarem k nahrávání muziky na počítači.
Jak se jmenoval tvůj první song?
"Magic Fly", protože byl hrozně pozitivní. Dával mi pocit prostoru, jako bych se vznášel nad horami. Někde tu kazetu ještě mám...
Vím, že teď žiješ v Praze, ale pocházíš z Pyrenejí. Kdy ses odtamtud
odstěhoval?
Ve čtrnácti letech. Kvůli střední škole, protože tu v horách nemáme. V osmnácti jsem se přestěhoval do Montpellier, odkud moje rodina původně pochází.
V jakých zemích jsi vlastně hrál a hraješ?
Mám dojem, že téměř po celé Evropě, ale samozřejmě existují místa, kam jsem se ještě nepodíval. Jmenovitě Rumunsko, Maďarsko a Skandinávie. Jinak jsem hrál všude! Ve světě jsem hrál například ve Venezuele, Japonsku, Číně a Maroku... Do Indie, USA a na Ibizu se teprve chystám.
Kde se konala tvoje první párty a co v tobě to první hraní vyvolalo?
Musím říct, že si nějak tu první párty nevybavuji, ale poprvé jsem hrál v zahraničí v roce 1992. Hrál jsem na madridské periferii Makinu. (smích) Bylo to něco na způsob stylu happy hardcore, ale ve španělském stylu.
Pociťuješ ještě nervozitu, když hraješ?
Vlastně jsem nikdy nebyl při hraní nervózní. Možná při mém prvním velkém vystoupení v Lyonu v roce 1999, kdy jsem se pohyboval mezi předními tekno legendami typu Spiral Tribe, Heretik a dalšími. Někdo se tam dotknul mého livesetu a já jsem ho za boha nemohl správně nainstalovat. Nakonec ale všechno dobře dopadlo.
Jaký byl největší počet diváků na tvém vystoupení?
Řekl bych, že 100.000 na francouzském teknivalu. Co se týče festivalů, to mohl být Monegros Desert ve Španělsku, kam se přišlo bavit něco kolem 50 až 60.000 lidí s Prodigy, Wu Tang Clan a spoustou dalších...
S jakými producenty jsi spolupracoval?
Nejsem moc velký fanoušek kooperace při skládání muziky. Moje hudební ego by přítomností jiného producenta utrpělo příliš velkou újmu. Ale je pravda, že v nedávné době jsem se trochu uklidnil a spolupracoval na skladbách se svými přáteli, jako jsou Harry Potar, Guigoo, Nout nebo Dr. Looney. Nicméně to jsou jen vedlejší projekty. Jednoduše upřednostňuji pracovat sám.
K jakým uskupením jsi se připojil?
V roce 1997 jsme s několika přáteli z Montpellier dali dohromady sound systém Weasel Busters, což mi poskytlo příležitost, jak svoji hudbu povznést na profesionálnější úroveň. V roce 2004 jsme vytvořili Yes Papa, seskupení producentů skrze Zone Libre a Euro Tour, která mě přivedla do Prahy společně s mými obchodními partnery a spolumajiteli klubu YES (Keygen a MSD).
Na jakých labelech vydáváš?
První vinyl EP jsem vydal na svém prvním labelu Weasel Buster Records. Potom jsem vydával na spoustě labelů ve Francii s mým hardtek projektem a nyní exkluzivně spolupracuji s Underground Tekno, které hostuje na mém labelu Fatball Records. Dále pracuji na svém funky house projektu Keewix, pod jehož jménem jsem podepsal tracky u Warner Music, Def Jam Records, Big In Ibiza a u dalších vydavatelství...
Kdy jsi si koupil první liveset a jak dlouho ti trvalo, než jsi se s ním naučil?
Můj první liveset, dva počítače Amiga, jsem si pořídil v roce 1999. Pracovat s nimi bylo příliš složité a nešikovné. V roce 2001 jsem si koupil Yamahu rs 7000, se kterou se mi pořád velmi dobře hraje, i když jsem od té doby minimálně čtyři zničil. Živé vystoupení s Abletonem mi nepřipadá ani trochu atraktivní. Pro mě bude hardware liveset vždycky zvukově přínosnější. Měl jsem štěstí na výborné učitele, a proto bych rád zmínil Vinka a Crystal Distortion, kteří mi opravdu hodně pomohli a naučili mě ty správné triky.
Co tě vedlo k myšlence otevřít si v Praze hudební klub?
Když jsme s mými obchodními partnery dovršili třicítku, začali jsme se sami sebe ptát na existenční otázky: "To budeme celý život hrát elektronickou hudbu? Dokážeš si nás představit v padesáti letech, jak létáme čtyřmi letadly každý týden jako doteď? Co se stane, když začneme být staromódní?" Tak jsme si řekli, že uděláme něco pro naši budoucnost a rozhodli se otevřít YES club v centru Prahy (Škrétova 1) s podporou jedné mojí dobré přítelkyně. Po patnácti letech cestování po všech možných světově vyhlášených podnicích jsme vytvářeli klub podle toho nejlepšího, co jsme si jen uměli představit. Zároveň jsme prožívali nesnesitelné chvilky, na které se holt při zařizování podobného podniku prostě musí narazit. Přes všechno jsme ale rádi, že jsme do toho šli. Naše ochranka je nenásilná s úsměvem na rtech, zvuk jen té nejlepší kvality, promítáme 3D vizuální efekty, máme férové ceny, zábavné a profesionální barmany, show, VIP klub a samozřejmě nejlepší program mejdanů, který je základem každého klubu.
Jaký koncept jste do Čech chtěli přinést?
Jsme producenti elektronické hudby, takže jsme přinesli bohatý program plný všech jejích možných žánrů a subžánrů. Od dubstepu, přes electro a drum´n´bass až k minimal technu. Každý týden představujeme trendy zahraniční producenty, aby náš klub získal mezinárodní post. V Praze není jediný klub, který by tomu našemu byl podobný. Chtěli jsme, aby Praha ochutnala mezinárodní scénu. Uznávám ale, že jsme kapacitně o něco menší - vejde se k nám pouhých 450 lidí. Naše heslo zní: "Žádný mainstream, žádný underground, jenom hudba". U nás uvidíte při plně rozjeté párty dubstepového nadšence zmítajícího se do rytmu dirty house společně s televizním moderátorem, hip hoperem, top modelkou a kongresmanem. A upřímně, na tuhle směsici jsme právem hrdí.
Co můžete nabídnout svým klientům?
Od září se rapidně zvyšuje počet našich klientů. Hostují u nás čím dál tím větší a zajímavější umělecká jména a prakticky můžeme naše zákazníky ujistit, že se budou bavit v plném klubu od úterý až do neděle. První rok byl testovací. Všichni jsme Francouzi a český noční život nám vyhovuje se všemi svými požadavky i předpoklady. Poznali jsme mnoho promotérů, klubových manažerů a místních DJů, kteří nám to pomohli dotáhnout až sem. A teď to jede!
Jaké párty se u vás běžně pořádají?
V úterý pořádáme R´n´B, house a hip hop mejdany, ve středu u nás zní tech-house a ragga-dancehall, čtvrtky jsou v duchu electro house, v pátek u nás hostují headlineři v dubstepu, electru, technu a drum´n´bassu, v sobotu je to house, někdy techno a o nedělích hrajeme hip hop a africkou muziku. Ale u nás není nic nemožné. Umíme i překvapit, a to takřka čímkoli. Máme skvělé barmany, kteří vystupují s fireshow přímo na baru a žonglují přitom ve vzduchu s lahvemi a skleničkami. To ani nejde popsat slovy, to se prostě musí vidět!
Ještě mě zajímá, jestli to tedy není nic tajného, co chystáte v YESu nového?
Pořád hledáme něco nového – program, spolupráci, něco, čím překvapíme, aby si naši zákazníci užili noc u nás jako žádnou jinou. Pravděpodobně postavíme VIP salonek pro naše nejlepší klienty a celebrity, aby si i oni svou noc užili, a to v přijatelném soukromí, protože i my slavní jsme přece jenom lidi.
Odkazy:
http://www.myspace.com/weaselbusters
http://web.electrobooking.com/Artist/33
http://soundcloud.com/mat-weasel-busters/
http://soundcloud.com/keewix
http://www.facebook.com/pages/Mat-Weasel-Busters/
http://www.facebook.com/yesclubprague
http://www.yesclub.cz/
Rozhovor vypracovala a přeložila: Tereza Bianca Kašparová, 25.10. 2012. Autorka si vyhrazuje veškerá práva k tomuto textu, který poskytuje k dalšímu publikování, a který je chráněn dle autorského zákona o duševním vlastnictví. Originál je vytištěn a zaslán zapečetěný poštovně na její domovskou adresu.