ROZHOVOR
Sascha Ring: "V Moderat je mezi námi neuvěřitelná energie."
Přinášíme vám exkluzivní rozhovor se Saschou Ringem alias Apparatem z tria Moderat jen pár dní před vystoupením Moderat na festivalu Electronic Beats v pátek 28. března v Divadle Archa v Praze.
Vaše poslední album je prý hodně ovlivněno loňskou drsnou zimou. Znělo by po té letošní jinak?
Haha. No je to možné. Člověka ovlivňuje spousta věcí. Loňská zima ale našemu albu určitě prospěla, protože jsme díky ní nemohli dělat nic jiného, než sedět zamčení ve studiu. Nic nás netáhlo ven, nikdo nám nevolal… V současné době už to studio neexistuje, vnímáme spoustu věcí jinak, takže jo, letos bychom nahráli dost odlišnou desku.
Už máte nové studio?
Myslím, že prostor jsme našli. Příští měsíc ho budeme zařizovat a někdy na podzim v něm začneme pracovat.
Cítíte se víc jako studiový nebo live projekt?
Kouzlo muzikantského života spočívá právě ve střídání těchto dvou poloh. Měsíce sedíš zavřený ve studiu, nemluvíš s nikým kromě své kapely. A pak najednou spousta lidí poslouchá, co jsi celý ten čas dělal. Vylétneš z pokoje do velkého světa. Takový život mě baví.
Na začátku jste nebrali Moderat jako skutečnou kapelu, ale jen dočasný projekt. Co změnilo váš názor?
Přesně tak, na začátku to byla spíš taková zábava. Když jsme dělali první album, moc jsme od toho neočekávali. Ale ve studiu jsme zjistili, že je mezi námi neuvěřitelná energie. Tohle nevíš, než to zkusíš. Podle mě je úplně nejdůležitější věc mít někoho, kdo je pro tebe inspirativní a snadno se ti s ním spolupracuje. I když tvoření v rámci Moderat není úplně nejjednodušší, pořád ve studiu něco řešíme, tak těch uspokojujících výsledků dosahujeme snadno. Naše nápady spolu zkrátka dobře fungují. Když jsme přišli na to, jak velký se skrývá v Moderat potenciál, řekli jsme si, že bychom měli pokračovat.
Najít někoho, s kým můžeš dělat něco kreativního, je strašně těžké, viď? Co tam za tebe musí nejvíc fungovat?
Je to o rovnováze toho, jestli cítíte stejně to, co děláte, a jestli jste zároveň dostatečně odlišní. Jinak to není dost zajímavé. To je na Moderat nejlepší, ta naše tenze. A máš pravdu, najít někoho je úplně nejtěžší.
Kde máte nastavenou hranici toho, který nápad dáte Moderat a který zůstane vašim projektům?
To je jednoduché. Když pracujeme na desce Moderat, máme nějaký časový rámec a během toho se nikdo z nás nevěnuje ničemu jinému. Je velmi důležité soustředit se vždy jen na to, co zrovna děláš. Když je to polovičaté, nefunguje to. I když jsme pracovali na prvním albu a vlastně se testovali, chtěli jsme do toho dát všechno, bez kompromisů. Samozřejmě, než jdeme do studia jako Moderat, připravíme se a víme, jestli nemáme něco v šuplíku. Něco, co jsme z nějakého důvodu nepoužili ani pro Apparat ani pro Modeselektor a je tam šance, že tahle sestava by mohla tomu nápadu jeho kouzlo vrátit.
Na kterou skladbu Moderat jsi nejvíc pyšný?
Na to je strašně těžké odpovědět, protože se to stále mění. Přitom je ta odpověď vlastně úplně jasná. Bad Kingdom. Obvykle makáme na jedné skladbě měsíc, dva, pracujeme se spoustou verzí… Ale Bad Kingdom byla hotová za dva dny. Na jednu stranu bych si přál, aby to takhle probíhalo s každým trackem, ale zároveň vím, že některé potřebují čas. Aby získaly svoji hloubku a proběhly v nich všechny změny, které mají.
Co máš rád na tzv. deep music?
Když jsem byl mladší, hrál jsem jako DJ hard techno. A myslím, že to fungovalo, protože jsem měl zkušenosti hlavně s hudbou na party a v klubech. Ale když hudbu vyndáš z tohohle prostředí, v určitém momentu zjistíš, že poslech té taneční tě dostatečně nenaplňuje. Když jsem najednou začal poslouchat hudbu v jiném kontextu, začal ji vnímat jinak, nechodil už tolik na party, začal jsem i tvořit jinou muziku a jinak přemýšlet o jejích posluchačích. Teď to tak mám rád – víc vrstev a prostoru pro objevování.
Vizuální stránku vašich show pro vás tvoří Pfadfinderei a je hodně důležitou součástí vaší hudby. Podílíte se na ní i vy coby Moderat?
Samozřejmě se bavíme o tom, jak bude postavená stage a jak bude vypadat celá show. Ale obsah je na Pfadfinderei, moc to spolu neřešíme. Oni to prostě dělají. A to je další věc ohledně spolupráce - musíš se spojit s někým, jehož input vždycky oceníš. Nechceš přece pracovat s tím, kdo ti dá tunu nápadů, a tobě se líbí dva. Chceš najít někoho, kdo je na stejné vlně, kdo ti předloží jeden nápad a ten se ti líbí. A tohle je přesně to, co se děje mezi námi třemi hudebníky v Moderat, ale i s Pfadfinderei.
Jak tedy spolupráce Moderat s Pfadfinderei probíhá?
Pfadfinderei dáváme velkou volnost, dělají prostě to, co si myslí, že do toho bude sedět a sedí to. Dokonce to dává novou perspektivu tomu, co jsme vytvořili my. Například Bad Kingdom – text není přímo o nenasytnosti a kritice kapitalismu, jak ukazuje video. Je víc abstraktní. Tohle je interpretace Pfadfinderei a nám připadá super.
Lístky na váš pražský koncert v rámci festivalu Electronic Beats v Divadle Archa byly vyprodány během patnácti minut. Víte o tom?
Wow! Tohle je samozřejmě extrémní případ. Ale celá naše šňůra je vyprodaná, což je úplně úžasné. Kamkoliv jedeme, víme, že bude plno a že nás čeká skvělý koncert. Na festivalu Electronic Beats hrajeme v malém klubovém prostoru a je nám jasné, že se nemohlo dostat na všechny, což je nám líto. Jediné, co můžeme udělat, je, se zase brzy vrátit, ne?