ROZHOVOR
Zbyšek Uhlík: "Já zastávám heslo, že laserů není nikdy dost..."
Ruku na srdce - co všechno vlastně víte o laserech?! Přiznám se, že zrovna v mém případě se vyskytuji převážně na akcích, kde je úplná tma a jen pár statických světýlek mám nad hlavou. O to víc mě pak baví ze záznamu pozorovat ten příval euforie návštěvníků velkých halovek, kteří si tyhle párty bez podobných vizualizací už dneska ani představit nedovedou... Tedy jen o důvod víc, abych se jednoho zářijového večera sešel se Zbyškem Uhlíkem, majitelem firmy s všeříkající doménou www.lasershow.cz, který mi ochotně vysvětlil, jak obrovský skok tahle chytrá zařízení za deset let fungování jeho firmy učinila. Během našeho povídání došlo i na kuriózní přání nejrůznějších zákazníků, dozvěděl jsem se, v jakých cenových relacích se pohybuje třeba čtvrthodinová show, jak moc si lasery rozumí s mappingem a fotoaparáty, že také politici o nich již něco málo vědí, ale i o souznění s keltskou muzikou vyloženě na přání. Ve finále fajn rozhovor s člověkem, který se stará v klubech o to, aby ani oči nepřišly zkrátka, což není zrovna málo...
Jak se vlastně člověk dostane k podnikání s lasery? Začal jste jako clubber, kterému tohle důmyslné zařízení v klubech učarovalo, nebo jste to pojal jako klasický byznys?
Opravdu jsem začal jako clubber, respektive jsem jako DJ hrával techno pod přezdívkou Quark na hodně undergroundových akcích na Vysočině a Středních Čechách, a též jsem jako návštěvník zhruba v roce 1998 jezdil do Brna na halovky typu Citadela nebo Orion Hall, a tam to člověka hodně inspiruje... Takže následně jsem někdy v roce 2006 začal na malých "půlwattových" laserech a postupně jsem si je prostřednictvím firmy Kvant upgradoval na silnější a ještě silnější.
Takže jste měl sen, že jednou budete na těch "Orionkách" mít lasery pod palcem právě Vy, nebo kdo byl v té době Váš zákazník?
Ne, to určitě ne... Mými prvními zákazníky byli v té době zpočátku jen malí promotéři, majitelé klubů a diskoték.
V jakých cenových relacích se tehdy lasery pohybovaly?
Když se budeme bavit právě o těch malých, "půlwattových", tak tam byla ta pořizovací cena v rozmezí 60 – 100.000,- Kč, za což dneska koupíte už "tříwaťák".
Jenže doba pokročila, takže tenkrát jste určitě neměli ani plnobarevné spektrum... Předpokládám, že tehdy byla řeč jen o těch klasických zelených, je to tak?
Tehdy jsme jezdili na akce maximálně se dvěma slaboučkými lasery, které měly RGY, tedy červenou, zelenou a žlutou barvu...
Jak se od té doby změnila technologie?
Ty úplně první lasery byly plynové CR-AR a vážily 200 - 300 Kg, ty dnešní už jsou DPSS a diodové a odnesete je v menším kufříku, takže v tomto ohledu se jedná o opravdu velký skok!
Jakým způsobem se o vašich aktivitách v té "nefejsbůkové době" lidi dozvídali?
Byl za tím aktivní marketing typu, že jsem viděl v partylistu nějakou velkou zajímavou akci, tak jsem nelenil, spojil se s daným promotérem a nabídl mu své služby. Lasery jsem pronajímal za poměrně lidové ceny, takže se to v tom rozpočtu pro danou párty celkem i ztratilo... Řádově se jednalo o tisícovky, tedy minimální položky.
Kolik firem se po světě výrobou laserů zabývá, respektive s kým jste spolupracoval?
Nejčastěji s bratislavskou firmou Kvant, britskou Laser Technology nebo s legendárním německým Tarmem, ale jinak je těch kvalitních firem spousta. Z těch lepších značek se lasery zabývají firmy LOBO, Media Las, Sollinger, LPS, Arctos nebo špičkový Lightline a liší se těmi přídavnými moduly, scannery, jak rychle a čistě dokáží vykreslovat, jaký mají barevný balance, parametry paprsků. Některá "RGBčka" umí krásnou bílou, některá ne.
Obrovskou výhodou video mappingu je, že se dá do dané projekce na klíč vmontovat i logo firmy, pro níž se vizualizace pořádá... Jde něco podobného dneska i u laserů?
Jasně, současné lasery si umí poradit s jakoukoli grafikou. Máme na to program, který z rastru dokáže to logo automaticky vykreslit, samozřejmě se zabýváme i laser mappingem na budovy či vozidla...
Když jsme u toho dneska tolik populárního mappingu, u vás také platí, že si musíte daný prostor nejprve přesně naměřit, aby byl výsledek co nejlepší?
Přesně tak. Konturou opíšeme budovu, uděláme 3D projekci a ještě vše zpětně namapujeme, abychom měli jistotu, že to sedí... Ale jsou to jenom kontury, nejsou to plochy. Jinak to děláme v takovém holografickém podání, kdy tu grafiku za pomocí mlhy nastřelíme do speciální tkaniny, tzv. "laser screenu" a v rámci show to následně vystoupí dopředu a ta animace se jakoby vznáší ve vzduchu. To už raději nazývejme grafickou 3D lasershow, což je ideální pro různé městské slavnosti, firemní večírky, otevíračky, výroční akce a tak dále...
Předpokládám, že čím větší prostor, tím lasery více vyniknou... Takže co všechno máte dneska za sebou? Co třeba O2 Arena?
Třeba zrovna tam jsme asistovali u laser show pro Tanec Praha v roce 2010, kdy jsme půjčovali mašiny Vrbíkovi a Vladimirovi 518 nebo loni na Mistrovství extraligy ve floorbale tamtéž, kdy se jednalo o jakousi úvodní show před samotnými zápasy.
Když jsme u toho, tak máte raději vnitřní prostory, nebo naopak ty venkovní? Kde to více vynikne?
Spíše ty vnitřní, protože můžeme vše jednodušeji zamlžit a ta mlha na rozdíl od festivalů nikam neutíká... Navíc se u těch venkovních akcí musíte pořád modlit, aby vyšlo počasí, nepršelo, tedy aby nezmokla technika, aby nám lidi nepodupali dráty a bylo to dobře zabezpečené, aby nefoukalo, což by znamenalo, že by se lasery "schovaly" mimo mlhu, krásně nám to kreslilo, protože občas je to vážně slušná divočina, a aby vše zůstalo v zorném poli všech návštěvníků konkrétní akce.
Kolik laserů momentálně máte a čím se liší?
Momentálně máme čtyři silné zelené, které mají výkon od 5 - 8W, dále několik 2 – 11W RGB i pár modrých. Jinak celkem asi 16 kusů od 1,5 W do 11 W na každém projektoru.
Pokud si vaše služby někdo objedná, v jakých cenových relacích se pohybujeme?
Toto bych konkrétně neprozrazoval, ale cenově začínáme na částce cca 10.000,- Kč a končíme okolo 150.000,- Kč za show. Záleží na náročnosti, počtu laserových systémů, komplikovanosti rozmístění a programování samotného. Nedávno jsme pro tyto účely spustili doménu www.showlaser.cz, která cílí především na firemní klientelu a začátkem roku plánujeme kompletní obměnu a re-design našich stránek www.lasershow.cz.
Předpokládám, že už máte vybranou nějakou muziku, na níž pro zákazníky svou show předvádíte... Jaké jsou to skladby?
Samozřejmě záleží na tom, pro koho danou show předvádíme, jaká je tam sorta lidí, ale většinou máme vybrané nějaké epické instrumentálky typu Vangelis, Mike Oldfield, Jean Michel Jarre, filmovou muziku, keltskou, případně i nějaký trance od Darrena Portera či Markuse Schulze.
Moment, do keltské muziky laser show?! To si tedy vůbec neumím představit. :)
Já se přiznám, že také nejsem zastánce zrovna tohoto propojení, není to náš šálek kávy, ale jednoduše jsme to měli v požadavcích od zákazníka, tak jsme jen plnili jeho přání... Jindy jsme zase dělali show pro jednu bankovní společnost v SaSaZu a ta si vybrala uplifting trance od Stoneface & Terminal a moc se jim to líbilo... Já osobně jsem měl laser show na svatbě a byla na jednu skladbu od dua Jon & Vangelis z 80. let, ale ideální propojení je samozřejmě s elektronikou, což ne každý skousne. Ale jinak jsme dělali show i na hardrockovou muziku od Krucipüsk a podobně...
Odkud čerpáte inspiraci pro svou práci? Existuje něco jako veletrh nebo přímo festival s laserovou tématikou?
V Berlíně se koná na podzim veletrh spolu se soutěžemi a různí "lasermani"se zde předvádí s tím, co umí, každopádně, co se týká synchronizace laserů na hudbu, musím rozhodně vypíchnout crew od Laser Kiev, která to má dneska opravdu všechno dotažené do posledního detailu.
Když jsme u toho, jakým způsobem se vlastně řeší ta synchronizace s muzikou?
Ten software má jakousi časovou osu, do níž si vložíte track nebo klidně i hudební set a přesně do toho setu vkládáte jednotlivé efekty, u nichž je následně potřeba ještě drobná úprava, aby to korespondovalo s rychlostí té skladby, s náladou, takže se to většinou všechno dělá manuálně...
Mně šlo spíš o to, jak se to dělá v případě, že DJ hraje přímo na místě nějakou konkrétní muziku a vy si nastavujete BPM, aby laser patřičně reagoval do rytmu...
Většinou je to přímo v režii člověka, který lasery ovládá, respektive pomocí AKAI APC 40. To znamená, že můžete měnit tzv. "scan rate", tedy jak rychle laser bliká, můžete regulovat rychlost vykreslování daného obrazce do různých stran, rychlost úhlů, barvy, velikost objektů a další věci...
Kolik času potřebujete před startem akce k tomu, aby pak vše dopadlo na jedničku? Kolik času potřebujete na přípravu?
Pokud se jedná o nějaký náročnější event, jedeme na místo třeba týden dopředu, abychom si obhlédli terén a v den akce se pak všechno odvíjí už jen podle konfigurace laserů, tedy zda na místo vezete šest laserů, osm, nebo dva. Podle toho pak trvá ta celková stavba, příprava a instalace.
Když mluvíme o tomto počtu laserů, není to jako u ostatních věcí, že všeho moc škodí? Není v takovém případě pak daná akce přeplácaná a lidi nejsou schopní takovou palbu paprsků vstřebat?
Já zastávám heslo, že laserů není nikdy dost. :) Můžete s tím různě kouzlit, můžete si nakonfigurovat různé projekční zóny a následně je střídat, takže není nutné, aby všechno jelo najednou, k tomu máte možnost různě spolupracovat s osvětlovačem...
Tím se dostáváme k tomu, s kým vy vlastně na té dané párty můžete spolupracovat... Mám pocit, že třeba zrovna s mappingem to asi nebude ideální stav.
Ono jde v zásadě o to, že tam, kde je mapping, nejsme my a kde je laser show, není zase mapping. To je prostě buď, a nebo... Projekce nám problém nedělá, tedy v případě, že laser neodpálí čip na projektoru, což už se nám kdysi dávno také stalo a dneska už víme, že je potřeba si tu techniku sladit hned na začátku. To samé se týká i fotografů. Ti dopředu vědí, že na párty bude laser show, dáváme tam kolikrát i varovné cedule (pro jistotu i v angličtině), že nedoporučujeme jakékoliv optické záznamové zařízení a je to jen na vlastní riziko...
To mě celkem překvapuje, protože jsem z různých halovek na fotkách viděl úžasné laser show... Takže měl fotograf jen kliku? Co to vlastně s tím foťákem udělá?
Zřejmě měl kliku. :) V tom foťáku je čip, v němž se může vypálit určitý počet bodů a vám pak z toho vznikne nesmazatelná čára. Zkrátka prázdný bod, který ten foťák už nesejme. Díky těm cedulím byli fotografové varováni a měli by o té technologii také něco vědět, ale naštěstí se nám to stalo asi 2x za těch devět let, co se touto činností zabýváme.
Pokud byste měl vytvořit nějaký žebříček vaší vytíženosti, tak párty jsou momentálně na jakém místě?
Na třetím. Za městskými slavnostmi a firemními večírky. Nicméně děláme je rádi, protože já k nim mám blízko a člověk se tam vyblbne v rámci toho živého svícení, které je o poznání živelnější, intuitivní a jedná se o kreativní záležitost. Musíte jen "vymaskovat" úhly, aby ty paprsky nešly do lidí, aby to pokrylo celý ten prostor...
Jaké už opravdu kuriózní zakázky máte za sebou?
Pro Stranu zelených jsme před volbami třeba vykreslovali zelené srdce na Pražský hrad, kdy byl laser umístěn na střeše starého nenápadného Peugeota a na Kostel sv. Mikuláše na Malostranském náměstí jsme zase nastřelovali logo jedné firmy v rámci její teambuildingové akce přes celou Vltavu z lavičky před tamní UMPRUMkou.
Předpokládám, že vývoj v oblasti laserové techniky sledujete, tak co bude hitem roku 2017?
Firma LOBO přichází se speciálními laserovými moduly, které umožňují, že se paprsky na konci minimálně rozšiřují i při jejich vyslání na obrovskou vzdálenost a stále je přitom vidět jen krásný tenký bod. Takže vše bude ještě ostřejší a i ten barevný balanc ještě hezčí. Další věcí je, že se lasery stále více zmenšují, takže jsou stále více kompaktnější, lehčí a oproti tomu výkonnější. Ke všemu už je dneska můžete řídit i přes WI-FI, takže odpadají stovky kabelů na těch náročnějších instalacích...
Už jste se za těch devět let setkal s nějakým nesmyslným požadavkem ze strany klienta?
Přemýšlím... Jasně – když chtěl někdo vykreslit svou vlastní grafiku do nebe, na konkrétní mrak. :) To je reálné jen v okamžiku, kdyby bylo oblačno a mlhavo...
Jak jsou na tom lasery s životností?
Záleží na daném modulu... Pokud se jedná o nějakého čínského výrobce, sami udávají asi 10.000 hodin, přičemž ale třeba už za půl roku tyto lasery spadnou z hlediska výkonu až o 20-30% dolů, někdy i více, při osmi až deseti hodinách svícení víkend co víkend.
Jaký máte zatím nesplněný sen? Kde, případně na jakou muziku, byste laser show chtěl dělat?
Určitě by nebyla špatná show nahoře z Václaváku. :) Nicméně nebylo by od věci udělat si nějakou hezkou show v mém rodném městě Vlašimi nebo v Novém městě na Moravě, kde jsem vyrůstal, a ukázat mým starým známým, o čem pořádná laserová světelná show vlastně je. :)
A je to tak, že se i v tomhle oboru člověk stále učí?
To rozhodně! Pořád zjišťuju, na čem se dá víc zapracovat a jaké další zlepšováky to obnáší, stále hledám nové technologie a postupy...
Ptal se myclick v září 2016.
foto: archiv