ROZHOVOR
Nick Elia: “Když nevím, jaký song chci složit, zní pak finální skladba víc opravdově...”
Dnes si představíme v Londýně žijícího DJe a producenta Nicka Eliu, který vystoupí v sobotu 13. února v pražském klubu Chapeau Rouge. Jeho poslední EP "Exit Velocity" podpořily mnohé "hvězdy" elektronické scény a bylo hráno na BBC Radio 1. Minulý rok remixoval track "Mind Meld 2" od Nikoly Galy a pracoval na společných projektech se Sonic Union a Thomasem Teslou. Nick je oficiálním umělcem Roland UK a slyšet ho můžete převážně v londýnských klubech...
Jak ses dostal ke skládání, Nicku?
Když jsem byl teenager, tak si u nás garage scéna užívala svůj rozmach. Můj první kontakt s klubem a s tímhle žánrem byl v Ayia Napa, kde hrál DJ EZ. Dostat se do klubu nebylo lehký, ale vždycky to stálo za to! Už tehdy jsem přemýšlel, jak to udělat, abych se mohl něčemu podobnému věnovat. Hrát a třeba i skládat takovou muziku. Dřív bohužel nebyly zdaleka takové možnosti jako teď, dostat se na Kypru (odkud pocházím) k produkování, bylo téměř nemožné. Až o 2 roky později, když jsem jel navštívit bratra do Salzburgu, jsem narazil na prodejnu s deskami Mirabellplatz, kde měli elektronickou sekci. Tam jsem objevil techno z Detroitu, koupené desky jsem vysamploval a z materiálu poskládal svůj první song. ;) Nebyla to ta pravá produkce, neměl jsem ponětí, co přesně dělám, neměl jsem ani páru o programování beatu a vůbec o zvukovém designu...
Kromě techna jsi v minulosti pracoval na několika velkých komerčních projektech. Na čem přesně jsi dělal a co bylo pro Tebe zásadní?
Před pár lety jsem koprodukoval skladbu s Michaelem Herbergerem pro německého zpěváka Xaviera Naidoo a jeho skupinu Söhne Mannheims. Byla to zajímavá zkušenost, protože zahrnovala práci s orchestrem a pěveckým sborem. Další práce, která mě opravdu bavila, byl "Vertumnus", kolaborace s Mariem Joannouem Eliou, která získala cenu Luigiho Russola v kategorii elektro-akustická hudba. Russolo je pro mě inspirací, takže získání ceny pro mě hodně znamená. "Autosymphonic" byl také zajímavý open air projekt, kde hrálo 256 muzikantů na 81 autech, ano přesně tak - autech. ;)
Víme, že jsi již několik let lektorem v Institutu SAE. Co přesně učíš?
Učím hudební produkci, mix, práci na mixovacích konzolích, DAW, zpracování zvuku a teorii jako Digitální zvuk a Akustiku. Snažím se, aby studenti přicházeli na svoje vlastní techniky mixování a produkci, aby se víc spoléhali na to, co slyší, než na to co vidí na grafických monitorech zvuku. Také je důležité, aby producent nebo sound engineer dobře vycházel s lidmi a uměl pracovat v týmu. Samozřejmě, že nejdřív je potřeba vědět, jak se s technikou a softwarem pracuje, to je základ. Před týdnem jsem na SAE skončil práci na plný úvazek, abych se mohl víc koncentrovat na vlastní projekty, nicméně jednou za čas budu ve škole dávat "master-classes".
Když se vrátíme k Tvé produkci, jaký song byl podle Tebe ten nejúspěšnější?
Nejúspěšnějším trackem byl rozhodně "Glue". Hrál se na spoustě rádií, včetně BBC Radio 1, hrálo ho hodně známých DJs, kteří mi navíc dávali velice pozitivní reakce.
Můžeš nám popsat, jak tento track vznikal?
Základní "groove" jsem natočil ve Skopje, kde jsem hrál v roce 2009. Dorazil jsem tam 2 dny před akcí, takže jsem měl čas i na prohlídku města. Viděl jsem dost dětí, které dýchaly lepidlo z igelitových pytlíků. Místní říkali, že inhalují, aby zahnaly hlad a unikly z reality. Bída a hlad jsou věci, které mě vždycky vyvedou z míry, ale vidět tohle na vlastní oči, to byl pro mě moment probuzení. Šel jsem zpátky na hotel, kde jsem začal pracovat na songu. Zabralo mi to asi 2 hodiny, ale tento projekt jsem otevřel teprve minulý rok. Track je celkem syrový, ale možná právě proto má na posluchače intenzivní dopad, snad podobný tomu, jak jsem se cítil ve Skopje v roce 2009.
Produkuješ hodně mimo studio?
Když mám opravdu dobrý nápad, tak ano. Jde o to zachytit prvotní impuls a pocit, který pak ve studiu převedu do hratelného tracku. Jinak ale preferuju dělat vše rovnou ve studiu.
Teď si popovídáme o studiu. Jaké nástroje a program používáš? Patříš mezi ty, co používají stejné a vyzkoušené postupy a nástroje, nebo stále hledáš?
Za ty roky jsem nashromáždil celkem dost vybavení. Roland 303, 101, 106, Moog Voyager, Access Virus, General Music SX2, Technics KN300, Yamaha TX81Z, kompletní systém Roland Aira a jeden modular. Když jamuju s mašinami, tak všechno audio nahrávám. Když vlastně nevím, jaký song chci dopředu složit, pak zní kompozice a finální skladba víc organicky, víc opravdově. Improvizace a jamování přináší unikátní zvukové elementy, které nejdou znova napodobit včetně drobných nepřesností. Většina mých tracků vznikla improvizací a nahráváním jednotlivých audio stop. Samozřejmě další zpracování, editaci a aranže dělám v DAW. Každý track je jiný, ke každému jsem přistupoval odlišně. Třeba u remixu pro Nikolu Galu jsem připevnil dva kontaktní mikrofony na staré okno, které jsem našel odložené za barákem. Drhnul jsem okno různými kovovými předměty a nahrával. A tyhle zvukové stopy jsou hlavní částí zmiňovaného tracku. Prostě rád experimentuju...
Takže hlavně nahráváš a žádné VST (virtuální nástroje, pozn. aut.) nepoužíváš?
Používám hlavně hardware. Líbí se mi na tom, že jakmile něco nahraješ, už to nejde vrátit zpět. Nebo musíš začít znova, když nejsi s materiálem spokojený. ;) Když zmáčknu tlačítko "nahrávat", jsem v úplně jiném módu, než když používám VST, kde můžeš kdykoliv editovat automatizaci a parametry. Nutí tě to být absolutně soustředěný, je to tak trochu adrenalin a větší zábava. Přirozeně se tak dostaneš do kreativního procesu. S VST máš možnost něco neustále posunovat doprava, doleva, nahoru a dolů, je to nekonečný proces... To je moje zkušenost, ale na druhou stranu znám producenty, kteří skládají jenom s pomocí virtuálních nástrojů a vydávají skvělou muziku.
A co finální mix?
Na finální mix beru většinou projekt do jiného studia, které je vybaveno mixovací konzolí a dalším hardwarem, a kde mají i Pro-Tools. Také změna prostředí opravdu pomůže k lepší koncentraci na mix.
Ty teď vystupuješ s tzv. DJ-live hybrid setem za použití programu Traktor a různých analogových mašin. Můžeš nám vysvětlit, jak to celé funguje v praxi?
Nejdřív jsem začal používat Traktor, abych využil celý potenciál softwaru s mixovaním 4 tracků, k tomu jsem chtěl mít možnost programovat vlastní "drum loop", melodie a basovou linku. Pro tyhle účely je perfektní TR-8 a TB-303. 303 je celkem náročná na programování naživo, když si nepředprogramuješ "patern" před vystoupením, proto používám ještě Beatstep Pro, který má vlastní sequencer a taky víc výstupů, takže můžu připojit víc synťáků - někdy přidávám SH-101. Nový Beatstep Pro bych rozhodně doporučil všem, co zapojují na live show víc hardwaru a chtějí rychlý a spolehlivý sequencer, kterým můžou programovat všechny mašiny.
Láká tě stoprocentně živé vystoupení?
Během vystoupení často přejdu z hraní tracků a jamování na hraní jen čistě s TR-8, 303 a SH-101 - pak je sound opravdu stoprocentně "live". Nedávno jsem také přešel na formát Native Instruments Stems, který mi dává další kreativní možnosti. Nechci úplně opustit svět DJingu, líbí se mi, že můžu hrát track, který se mi třeba v danou chvíli hodí do setu. Stoprocentně živé hraní tě v podstatě taky limituje. Rád využívám a spojuju oba světy bez omezení.
Co sis připravil do Prahy?
Přivezu s sebou svůj standardní set up, Traktor s kontrolery, TR-8 a TB-303. Je to potřetí, co budu hrát dole v Chapeau v Undergoundu, takže už vím, co očekávat od publika, to je vždycky výhoda... Už se těším!
Na čem momentálně pracuješ?
Dokončil jsem dva remixy pro Republic Artists Records a Price Tag Records a taky sólové EP pro Sowasvon. Pak mám hotové dvoutrackové EP s Thomasem Teslou a jedno se Sonic Union. Až bude vycházet tenhle rozhovor, tak už bude venku online podcast, který jsem namixoval pro francouzskou crew Nagual Project, pro kterou jsem hrál minulý rok v Toulouse.
Ptal se Da Moon v únoru 2016.
foto: archiv
Nick Elia se znovu představí v České republice a to v sobotu 13. února na akci Republic Artists Records v klubu Chapeau Rouge.