ROZHOVOR
DJ Sta: "Lidi jsou u nás v tom vývoji dost zpomalení..."
DJ Sta patří k předním jménům ve vodách deep house underground scény u nás. Kromě samotného hraní se pravidelně věnuje i pořádání rezidentní noci Deep Beat Avantgarde v pražském klubu Cross, kam se mu povedlo pozvat celou řadu zvučných zahraničních interpretů. My jsme se se Standou začátkem července potkali v příjemném prostředí letenské kavárny Luft, abychom si popovídali nejen o jeho rezidentní noci, ale vrátili se i v čase do dob, kdy se ještě věnoval zlomeným beatům a vedl vlastní label. Více už se dozvíte v našem rozhovoru...
Díky, že sis udělal čas na náš rozhovor a již tradiční otázka na Tebe... Jak se ti vede?
Díky za pozvání, daří se dobře... Je to sice trošku náročnější období se spoustou práce, ale všechno dobrý.
To rád slyším! Pojďme se přesunout k muzice, kvůli které jsme se tu dnes sešli. Pamatuju si tě z dřívějška jako drumandbassového DJe, vedl jsi i vlastní vydavatelství Zenith Music... Jak to s tímto labelem vlastně dopadlo?
Mám pocit, že Zenith Music fungoval přibližně dva roky. Myslím, že to tehdy bylo docela dobře rozjetý, začínali tam například Tom Small, A-Cray a spousta dalších. Ale tím důvodem, proč se to celé zastavilo, byl fakt, že velkej shop s deskama Chemical Records skončil v insolvenci, což vedlo i k ukončení prodeje "empétrojek". Postupně jsem všechno přemístil na Bandcamp, ale než se tak stalo, za ty dva roky se ztratilo hodně wavů z těch původních tracků, takže spusta releasů už nebyla k dispozici. Bohužel to takhle celé vymizelo, no... A taky se na tom odrazila ta moje transformace k jiným stylům a vlastně i poslední release na značce Zenith, který měl tehdy na svědomí Chick aka Silhouete, už ani nebyl drumandbass.
Mluvils o transformaci k jiným stylům... Co bylo pro tebe tím zlomem, kdy tě drumandbass přestal bavit a začal ses věnovat rovným beatům?
Bylo to tím, že jsem hrál dost často, drumandbass pravidelně osm let, najednou mě to přestalo bavit a taky jsem objevil nové hudební styly. Tehdy jsem hodně poslouchal Rockwella, který hrával opravdu pestré sety, klidně hodinu drumandbass, pak čtvrt hodiny house, dubstep a pak zase přešel zpátky do drumandbassu. A mě právě ta "nedrumová" část vždycky hrozně vzala a tak jsem začal postupně vyhledávat ty tracky, co jsem tam slyšel, a díky tomu narazil na jména jako Boddika, Joy Orbison a další. Ta jejich hudba mě hodně bavila a takhle se ke mně vlastně dostalo i info o tom, že prostě neexistuje jenom ten drumandbass. :)
Když srovnáš to, jak vypadala zlomená scéna v době, kdy jsi končil s drumandbassem a jak vypadá nyní, myslíš, že se má drumandbass ještě kam posouvat?
Určitě jo, drumandbass pořád jede, párty jsou tu obrovský, celé to ušlo hodně velkou cestu kupředu. Každý samozřejmě z nostalgie říká, že dřív to bylo lepší, což je ale ve všech stylech, a každej, kdo pamatuje ty počátky, říká, že to bylo lepší. Tak to prostě je a já si to myslím taky. :) Každopádně mám pocit, že drumandbass má před sebou pořád dlouhou cestu... Ta komunita tady je velká a párty šly dost nahoru, co se týče počtu návštěvníků a samotných posluchačů. Budoucnost má, ale není to nic pro mě - už to nehraju, ale určitě podporuju!
Následně jsi přesídlil k house music, věnuješ se "deepovějšímu" zvuku, i na své pravidelné večery v klubu Cross zveš zajímavá jména. Dáš nám tip na nějaké nové zajímavé producenty, nějaké nováčky na scéně?
Mě strašně překvapilo, když jsem přešel z drumandbassu k house music, jak je to celý obrovský! V house music je těch stylů celá škála a prostě až tehdy jsem si uvědomil, že ten drumandbass je strašně malej žánr v porovnání s housem a technem. Jasně, máš house a techno, ale od toho jde tisíc dalších větví, což je skvělý, protože tě to neomezuje a můžeš se v tom dost hejbat. U house music mě baví, že můžeš vytáhnout desku, která je dvacet let stará, a úplně krásně ji můžeš míchat s deskou, co vyšla například minulý týden, a zní to dobře. Tohle mě na tom strašně baví. Ale u mě to nebyl hned house, začínal jsem spíš s technem a věcmi s větší energií, až postupem času a při objevování nových jmen mě chytl underground deep house a dost mě baví i disco. Co se týče těch jmen, tak u mě pořád vedou Joy Orbison, Seb Wildblood, Philip Budny, Chaos In The CBD, Dimitri From Paris a mohl bych pokračovat ještě dlouho...
Spoustu z nich můžeme slyšet na SoundCloudu ve tvém setu z Transformy, pokud se nemýlím...
Je to tak, tenhle set z přijemnýho festivalu v Táboře je hodně o deep house scéně. V poslední době jsem totiž dost často mastil disco, takže jsem chtěl zase vytáhnout nějaký starý deep věci od Orbisona a muziky od těch jmen, co padla před chvilkou, je v tom setu hodně. Ten set mě baví a jsem rád, že jsem dostal příležitost si na Transformě zahrát...
Když se ještě vrátíme k tomu, že jsi v minulosti vedl drumandbassový label, nepřemýšlel jsi o založení vydavatelství, kde bys teď vydával house a podobné věci?
Myšlenku samozřejmě už v hlavě mám, ale upřímně se mi do toho moc jít nechce. Pamatuju si, kolik s tím bylo práce, a to jsem vlastně měl jen digitální label, nevydával jsem vinyly a tak dále. A není na to moc času, mám rodinu, spoustu hraní, k tomu normální práci, takže abych tomu labelu dal to, co je potřeba, musel bych mu věnovat dost času, který na to teď fakt nemám.
To je naprosto pochopitelné. Mimo jiné máš v Crossu rezidentní noc s názvem Deep Beat Avantgarde, kam si zveš zajímavá jména i ze zahraničí, kde jsme se nedávno potkali... Dokázal bys vypíchnout nějaké interprety, z jejichž hraní máš velkou radost?
Samozřejmě všichni, co tam za tu dobu hráli, byli super, ale určitě bych vypíchnul Trevina aka Marcuse Intalexe - to byl neopakovatelnej zážitek! French Fries mě hodně bavil, Tessela byl super (mimo jiné bude teď i na Shotgunu). Líbilo se mi všechno a samozřejmě každej ten mejdan byl jinej... Buď málo lidí, nebo naopak full house na nějaké menší jméno, vždycky to ale mělo něco do sebe.
A jak to vidíš do budoucna? Situace k bookingu zahraničních interpretů teď není příliš příznivá, ale máš už v hledáčku nějaká jména, která bys rád na "Avantgardu" přivezl?
Hrozně dlouho jsem s tím zápasil a chtěl dotáhnout Palms Trax, který se nakonec objevil v Roxy... Ale samozřejmě těch jmen, která bych rád přivezl, je hodně. Koncept Deep Beat Avantgarde byl takovej, že jsem vozil méně známý jména, což mi přišlo zajímavější, když můžeš podpořit méně známé producenty. Oni jsou rádi, že si můžou někam přijet zahrát a z Crossu jsou nadšený. A tím vlastně rozšiřuješ obzor lidem, kteří na tu párty přijdou - někdy méně známý interpret překvapí svou hudbou mnohem víc...
To máš pravdu, ale bohužel se stává, že někdo míň známý nepřiláká tolik lidí. A těch akcí tady v Praze je tolik, že to mnohdy nedopadne úplně dobře... Máš ještě přehled, kolik vydání "Avantgardy" už proběhlo?
Tak takhle z hlavy si to nevybavím, ale myslím, že tak šestnáct jich určitě bylo. Původně každé čtyři měsíce, postupně se to však trochu zpomalilo, jak se objevovaly jiné akce a návštěvnost nebyla tak velká. Ale v tý hlavní špičce jsme dělali čtyři ročně.
Léto je v plném proudu... Čekají tě nějaké zajímavé bookingy?
Pár už jich proběhlo, mám za sebou Stalin na Letný, pár dní zpátky Cross s Deep Beat Avantgarde, kde jsme se potkali, 7. srpna hraju v Moovementu v Plzni a 8. srpna jsem potvrdil hraní na Tetrisu ve Wildtu, takže to bude super.
S Wildtem jsi mi nahrál na další otázku, protože se teď objevuje celá řada zajímavých míst nejen v Praze... Máš nějaký tip, kde se aktuálně dělají zajímavé akce?
Tady bych určitě vypíchnul Stalin na Letný, tam jsem strávil spoustu času v pubertě a přirostlo mi to tam k srdci. Jsem rád, že jsem si tam mohl zahrát... A z těch nových, o kterých vím, ale nebyl jsem tam, je třeba Fuchs2, Bike Jesus nebo Burza.
Mě láká třeba Swimm, kde jsem ještě nebyl, a to samotným prostorem...
To je pravda, Swimm je super, ten můžu doporučit.
Spousta DJů ke své prezentaci využívá i vlastní produkci... Jak to v tomhle směru vypadá u tebe?
V tomhle směru jsem zastáncem názoru, že je buď DJ a promotér, nebo DJ a producent. Já jsem zakotvil v té první kategorii... Samozřejmě jsem zkoušel produkovat vlastní tracky, ale není to nic pro mě, nebaví mě to.
A jak bys definoval tuzemskou house scénu a kam se bude podle tebe dál posouvat?
Konkrétně v té odnoži, kde se pohybuju, mi to přijde hodně malý. Mám pocit, že spousta lidí tady jede hlavně techno, teď dost frčí takové ty "hypno divno věci" na 100 BPM, které to tady dost pohltily, ale přijde mi, že ten house, co mám rád já, tady moc lidí nehraje... A třeba i to disco a funky tady hrává opravdu jen málo lidí. Párkrát jsem hrál na párty Kinky Disco ve Swimmu, kde to dost frčí, lidi to mají rádi, ale jinak se tu moc podobných akcí nekoná. Což je škoda, protože párkrát to tady bylo a fungovalo to, ale mám pocit, že poslední dobou se to tu ubírá takovým divným směrem. Podle mě je to tady všechno takový trošku zpomalený a to včetně přísunu nový hudby. To, co frčí někde v zahraničí, pak přijde sem, chvilku to všichni jedou, a pak to zase nějak vyšumí... Nevím, čím to je, ale mám pocit, že je to daný tím, že tady dlouho byli komunisti a lidi jsou u nás v tom vývoji dost zpomalení.
To je fakt, taky mi přijde, že lidi nejsou dost otevřeni novým vlivům a věcem. Spousta lidí si tu pořád jede takovej ten klasickej generickej tech house a neskousnou téměř nic jinýho...
To je pravda a je to velká škoda. Tohle jsem říkal už v době, kdy jsem hrál drumandbass. Lidi v Čechách nikdy podle mýho názoru neměli tendenci se nějakým způsobem hudebně vzdělávat a hledat si informace o producentech, nových věcech, o tom, proč ten člověk udělal takovou hudbu, kolik vydal alb. Myslím si, že osmdesát procent lidí na párty ani neví, z čeho ten člověk hraje, natož pak něco víc. Chybí tady to sebevzdělávání, což si myslím, že je v zahraničí samozřejmostí. Stává se mi třeba, když hraju disco, že za mnou přijdou turisti a ptají se na názvy tracků, nebo že to znají a že je super, že jsem zrovna to a to zahrál. Ale fakt se mi ještě nestalo, že by za mnou takhle přišel někdo od nás...
Ty jsi také velký zastánce gramofonových desek a z jiného média vlastně ani nehraješ... Prozradíš nám nějaké zajímavé labely, které tě baví a jejichž desky máš pravidelně v bagu?
Hm, u té house music je toho tolik, že to nemám tak, že bych měl oblíbené labely a bral desky jen od nich. Snažím se stále hledat něco nového na různých shopech, ale baví mě třeba Church, Rhythm Section, In Dust We Trust, All My Thoughts, Tessellate a mohl bych pokračovat, protože toho vychází fakt hodně. Já měl dřív takový pokusy hrát z CDček, hlavně z důvodu finanční stránky, ale nikdy jsem se v tom digitálu pořádně nezorientoval, nebaví mě to a měl jsem pak akorát tendenci toho nakoupit strašně moc, v čemž jsem se následně ani pořádně nevyznal. V house music toho na deskách vychází pořád hodně, protože spousta DJů ty desky hraje. Drumandbass je třeba na deskách mrtvej, co tak sleduju, a byl na deskách mrtvej už v době, kdy jsem s drumandbassem končil.
Mně se u desek líbí, že díky tomu, že to není úplně levná záležitost, víc si promyslíš, co si vůbec koupíš a budeš hrát. Můžeš si nakoupit padesát tracků z Google Play za pár korun a pak ze složky, kde máš tisíc tracků, zjistíš, že jich hraješ maximálně sto...
Je to přesně tak, jak říkáš... Právě proto mě ty desky vždycky bavily víc. A když jsem si třeba koupil něco špatně, tak mě to pak hrozně štvalo. Já ty desky hodně točím, nemám doma žádnou kolekci a nejsem sběratel, co má doma skříň, kde je pět tisíc desek. Mám jich třeba čtyři stovky, takový srdcovky, a zbytek točím. Vždycky si něco koupím a po nějaké době to zase dám do oběhu a nakoupím něco jinýho...
Tím jsi mi vlastně odpověděl i na další otázku, co se týče sběratelství, takže jsme se dostali ke konci našeho povídání. Máš nějaký vzkaz na závěr pro naše čtenáře?
Poslouchejte house, je to skvělá muzika, a buďte pozitivní!
Krásná tečka na závěr... Děkuji Ti za rozhovor a ať se daří!
Díky moc za pozvání.
Ptal se stanjah v červenci 2020.
foto: archiv
Sledujte také:
DJ Sta FB fanpage
DJ Sta SoundCloud