ROZHOVOR
Midub: "Nesleduji trendy a nesnažím se kopírovat aktuální postupy..."
Lukáš "Midub" je šedou eminencí české deep house / dub techno scény. Se svým modulárním live setem pravidelně vystupuje na prestižních akcích po celé České republice. Má na svědomí remixy pro kapely, jako jsou J.A.R. nebo Dalekko a jeho vlastní tvorba sklízí úspěch u nás i v zahraničí. Proto jsme nažhavili e-mail a jali se Miduba vyzpovídat, aby nám prozradil, co ho inspiruje a jak vlastně ten jeho modulární orchestrion funguje... :)
Pro začátek odlehčující otázka... Jak sis užil léto? :)
Léto jsem prožil pracovně - jednak v zaměstnání, pak obděláváním zahrady u nás na chalupě a v tom minimu času, co mi zbyl, jsem dělal na hudbě. Buď na vlastním projektu Midub, na remixech nebo jako výpomoc na jiných projektech...
Proč přezdívka Midub? Poodhalil bys nám její význam?
Midub je spojením slov "DUB", jako žánru, který mě velmi inspiruje a jeho produkce mě baví, a "MID". Tak se označují středy na equalizeru - hi-mid-low... Takže takové pomyslné propojení jakéhosi středobodu Dub music transplantovaného do House music.
Nedávno jsi na sociálních sítích zabodoval se svojí interpretací hitu "Gypsy Woman" od Crystal Waters. V čem "analogová rekonstrukce", jak jsi to nazval, vlastně spočívá?
Remix "Gypsy Woman" byl naprosto spontánní nápad. Tenhle track, stejně jako stovky dalších klasik, mě baví ještě z dob před pubertou. Tak jsem si jen tak pro srandu řekl, že bych ho mohl zkusit předělat do "zvuku", který je charakteristický pro můj projekt, prostě podle sebe... Rekonstrukce spočívala v tom, že jsem rozložil jednotlivé melodie do MIDI, natáhl do sampleru a celé to naroutoval do svého modulárního systému. Nasamplované synth moduly jsem poté rozhýbal pomocí filtrů a modulací, dostavěl beat, sehnal acapellu, dal na ni vocoder, vše nahrál a takto vypustil na SoundCloud. Źádná další produkce na PC, jen kompletní stopa, do které jsem už nemohl zasáhnout. Jako když nahrajes písničku na kazetu. Naživo jsem ji poprvé prezentoval na akci NoShit v pražské Cargo Gallery a byla to zajímavá improvizace. Rozhodně ji zařadím do svého tracklistu už nastálo.
Není to jediný takový zařez na tvém SoundCloudu. Předtím jsi zremixoval "Stellu" od dvojky Jam & Spoon. Je vidět, že se nebojíš sáhnout do historie elektronické hudby. Máš zrovna k těmto dvěma skladbám nějaký speciální vztah?
Starou scénu první poloviny 90. let naprosto miluji a těmito remixy se snažím odkazovat na své kořeny. Jam & Spoon je pro mě velmi zásadní projekt. Rolfovi (Jam El Mar) se ten remix líbil a poskytl mi k němu i nějakou zpětnou vazbu. Od té doby jsme spolu v kontaktu. Navíc jsem zremixoval i jeho další projekt Dance 2 Trance, který vedl s DJ Dagem. Na výsledný track jsem potom dostal pozitivní feedback a reakce od obou. Track je k dispozici k poslechu i ke stažení na mém SoundCloudu.
Co tě vlastně přivedlo k tomu začít produkovat hudbu analogově? V dnešní době je přeci jen praktičtější (a levnější) používat DAW (Digital Audio Workstation)...
Rád bych upřesnil, že čistě analogově nepracuji. Kombinuji analogové i digitální moduly. Jako hlavní syntetizátor používám Nord Lead 2, který je sice označován za virtual analog, ale to se v praxi rovná digital. Spíš ses chtěl možná zeptat, co mě přimělo přejít výhradně na hardware než na software? To pro mne byla dlouhá cesta, protože hudbě se věnuji už téměř 20 let. Na začátku jsem "skládal" ještě na Playstationu. :) Ač se tedy nejedná o profesionální hardware, tak počítám i tohle, protože mě to následně přivedlo přes Fruity Loops až k Abletonu. Později jsem chtěl zkusit nahradit software bassline syntetizátor nějakým hardwarovým a rozjelo se to... Následoval hardware filtr, poly-synth a další vychytávky. S tím vším dohromady mě už přestalo bavit neustále přenastavovat MIDI kontroler na různé parametry, chtěl jsem jasně definovaný hardware, a tak jsem odešel od DAW úplně. Taková práce je pro mě velice inspirativní, neutápím se v nekonečnu software hraček, ale přesto mám neomezeně možností. Při live setu je pro mě důležité mít možnost aktivně ohýbat a modelovat zvuk. A jestli je DAW praktičtější? Jak se to vezme, každý si najde svůj postup... A levnější? To rozhodně! :)
Nejde se nezeptat... Jak tě zasáhla současná klubová krize? Přišel jsi o hodně vystoupení a jak jsi naložil s nově získaným časem?
Je to tak, bylo zrušeno pár už domluvených akcí i několik teprve plánovaných. Naštěstí nejsem na vystoupeních existenčně závislý, takže jsem ušetřený čas věnoval vlastní produkci, ladění live setu a remixům.
Vzpomeneš si na svůj první hardware, který sis pořídil? Jak jsi ho získal? Máš nějaký raritní kousek, na který jsi hrdý?
Můj úplně první kus byl groovebox Yamaha RMX1. Tenkrát jsem ho pořizoval za 30 000,- Kč. Dnes si ho člověk obstará z bazaru za šest tisícovek. To bylo moje první seznámení s hardware sequencerem a strašně mě to bavilo. Vlastně by mě to bavilo doteď, ale technologický vývoj je neúprosný a disketová jednotka už dnes není to pravé ořechové. Pak jsem koupil svůj první syntetizátor značky Nord a to Micromodular. Skvěle se na něm daly tvořit takové ty typické deep house akordy. Na basu jsem si pořídil Doepfer MS 404. Mrzí mě, že jsem ho kdysi nerozvážně prodal, dokonce i původní vlastník mi po letech psal, že by ho chtěl koupit zpět. :) Co se mého současného setupu týče, tak nejvíc jsem hrdý na Nord Lead 2, který sice není úplná rarita, ale vytvořil jsem si na něm zvuk, který opravdu cítím jako svůj. A jelikož je to synťák z roku 1997, tak si na "retro sound" à la devadesátky ani nemusím hrát. Taky jsem si dost oblíbil modul Dreadbox - Nyx, který teď používám na veškeré basové linky.
A kolik kusů čítá tvoje analogová sbírka teď? Co na to tvoje partnerka? Musí to být docela drahý koníček... :)
Ano, je to hodně drahý koníček... Naštěstí je partnerka velmi tolerantní a já ji za to velice miluji. A kolik kousků? Dnes už jich moc není, je to výhradně o modulech v systému. Ušetřil jsem tím spoustu místa ve studiu a zároveň se neokradl o žádnou z možností, ba naopak.
Jak vypadá workflow, když připravuješ nový materiál pro live-sety? Testuješ ho nějak na "lidech", nebo prostě věříš svému instinktu, že to bude dobré? Kolik toho je připraveno a kolik je improvizace?
Materiál připravuji improvizací - zkouším, nastavuji, kroutím knoby... Nejprve si vytvořím jakousi středovou polohu tracku a poté dotvářím vše kolem ní. Během procesu samovolně vysublimuje jestli je to "ono", musím to prostě "cítit". Pokud ano, vize je připravena! Během samotného vystoupení mi pak tyto "polohy" slouží jako jakési "vrcholy", skrze které plyne můj live set kupředu. Je to zvuková improvizace, ale s tím, že mám ke každému tracku přednastavené stopy a nahrané různé zvuky v samplech. Zároveň musím mít během setu nějaké pevné body, konkrétně MIDI sekvence, protože mé tracky jsou více melodičtější. Ale i přesto můžu zahrát pokaždé jinak, například v jiném pořadí. Závisí to hodně na publiku... Když třeba cítím pozitivní reakci během konkrétní pasáže, tak ji protáhnu a začnu si s ní více hrát. Jsem omezen pouze charakterem tónů v rámci konkrétního tracku, což vlastně ani není omezením, protože to jen rozvětvuje určitou cestu a progresi.
Ty se jako producent zaměřuješ nejen na elektronickou muziku, ale máš na svědomí i několik remixů pro kapely. Jak se liší práce na takovém remixu od produkce například house music.
Jsem hudebně velmi rozmanitý. Když to má "šťávu" už v originálu, tak to dovedu procítit a je jedno, jestli se jedná o elektroniku, nebo kytary. Například Džian v kapele Dalekko dává důraz na trochu jiné prvky tracku, než které bych vyzdvihl já, takže poté v remixu vytahuju do popředí elementy, jež v originálu neměly takový prostor. Takové remixy se "dělají samy". Proto také letos s Dalekko plánujeme další spolupráci. Mám k nim vřelý vztah... Dále jsem například spolupracoval s J.A.R. na remixové desce "Eskalace Bobra", což je alternativní podoba jejich posledního alba "Eskalace Dobra". Na této desce se dále podíleli například Monkey Business, Bára Poláková, Mucha, Mňága a Žďorp... Pracovat s funky hudbou mě velice baví! Člověk na to musí jít úplně jinak, občas se mi ale stane, že mi z originálu zbude jen vokální linka. V takovém případě bych to tedy spíš nazval interpretací než remixem.
Koukám, že už máš za sebou bohatý repertoár remixů... A co vlastní tvorba? Na jakých českých a zahraničních labelech jsi už něco vydal?
U nás doma vyšel výše zmíněný remix pro J.A.R. pod hlavičkou Warner Music. Vlastní repertoár vydávám převážně u nezávislých labelů, jako jsou Krmelec, Xion nebo Axaminer. Během podzimu například chystám vypustit house singl na Vivacity, který podpoří svými remixy Cubik a Da Moon. Na Krmelci mi vyšlo EP napůl s kolegou Goodbye Mirage. V zahraničí jsem vydával u francouzského labelu Apnea, izraelského Teol, který bohužel z neznámých důvodů přestal fungovat, nebo u ruského labelu Hello Strange, kde jsem vydal své původní dub techno nahrávky.
Odkud čerpáš inspiraci? Sleduješ současné trendy v elektronické muzice, nebo se rozhlížíš i v jiných vodách? A co posloucháš, když si chceš odpočinout?
Trendy rozhodně nesleduji a ani se nesnažím nějak kopírovat aktuální hudební postupy a to z jednoho prostého důvodu... Chtěl bych, aby moje tvorba měla nějakou trvalou hodnotu. Dnešní hudba pro mě nemá hloubku, je dost povrchní. Jakmile skladba dohraje, v podstatě zmizí. Sám se ani nesnažím nějak zařadit mezi komerční producenty. Kdybych chtěl, tak by to šlo, ale nechci, necítím tu potřebu. Baví mě vlastní hudba, můj zvuk, můj pohled na deep house - tam se realizuji. Co poslouchám, to je opravdu široké téma... Mám rád Air, Laurenta Garniera, Gus Gus i Isis, Cult of Luna nebo klidně hodně těžký experimentální doom metal / post metal. Také miluji klasiky, jako jsou Ministry, The Cure, Depeche Mode... Je toho opravdu milion! A také mám rád i jazzový B-Side Band Josefa Buchty.
Když už jsme u té inspirace, mohl bys nám jmenovat několik releasů, které tě teď zrovna baví?
Jak jsem již psal, nesleduji extra nové věci. Nějak jsem se zasekl na muzice 20 let zpátky. Takže vyloženě aktuální tři releasy dohromady nedám, alespoň ne výhradně v elektronické scéně, ale zmíním například:
Tool - "Fear Inoculum"
Fantastická deska, dokonale zahraná... Neuvěřitelně progresivní rock a jedna z nejlepších rockových desek, které jsem za posledních deset let slyšel.
Daft Punk - "Random Access Memories"
Miluju Daft Punk od prvního alba. Poslední deska je velmi živá, funky a opravdu precizní. Tohle album zní velmi poctivě a draze.
Gus Gus - "Lies Are More Flexible"
Gus Gus jsou pro mě naprosté zjevení! Co deska, to klenot a progres, snad kromě alba "Forever", které jsem vyloženě nedokázal přijmout. Jejich původní sound je dodnes skvělý, specifický a tajemný. Viděl jsem je v Brně na Flédě a byla to fantazie. Poslední album jsem slyšel snad milionkrát...
A naopak nestárnoucí klasiky, ke kterým se rád vracíš?
Air - "Moon Safari"
Tohle se mi nikdy neoposlouchá, "Sexy Boy" je stále velmi sexy...
Laurent Garnier - "Unreasonable Behaviour"
Tohle album dnes sice zní trochu retro, ale zároveň je stále aktuální.
Gus Gus - "Polydistortion"
Toto je pro mne velmi osobní album. Prožil jsem s ním vojnu v roce 2003, proto na něj rád vzpomínám.
Massive Attack - "Protection"
Proč "Mezzanine" nebo "Blue Lines", když i "Protection" je velmi poctivé album? Massive Attack jsou pro mě modla!
"Cafe del Mar"
Kompilace Cafe del Mar, zejména řady 1-16, tvoří pravidelný doprovod chilloutových dnů u nás na chalupě...
Na závěr nám ještě prozraď své plány do budoucna. Co chystáš nového a na co se můžeme těšit?
Samozřejmě live vystoupení... Teď jsem hrál na akci NoShit v Praze a je to kvůli Coroně takové punkové, takže další vystoupení domlouváme nějak takhle: "Můžeš? Tak zítra hraješ..." Chystají se i nějaké ty releasy a na SoundCloud pravidelně přidávám live set jamy, například nejnovější "Human".
Díky moc za rozhovor a brzy na slyšenou!
Ptal se Rudy aka Namax v srpnu 2020.
foto: archiv
Sledujte také: