ROZHOVOR
Barbora: "Otevřenost žánrům je naprostý základ všeho..."
Barbora už pět let dává dohromady rave večírky s názvem Tetris. Tyto akce se za dobu svého fungování na pražské scéně etablovaly a jsou dokonalým příkladem toho, že i experimentální a taneční hudba dohromady skvěle fungují. Právě s Barborou jsme se nedávno sešli na zahrádce letenského Acid Coffee, abychom ve stručnosti probrali historii Tetrisu, ale především chystané novinky před rychle se blížící klubovou sezonou...
Báro, díky že sis udělala takhle v pondělí večer čas na rozhovor pro Techno.cz. Léto je za námi a blíží se klubová sezona. Ty jsi hrála na několika velkých akcích, a samozřejmě musíme vypíchnout hlavně tvé akce Tetris. Jak bys shrnula to letošní léto uvolněné po covidu?
Děkuju moc za pozvání. :) Léto bylo jako vždycky skvělé. Mám ráda hraní venku a letní noci. Od začátku léta se ke mně připojili ODM a Obštrukcia (sice nejsou pod Tetrisem, ale dost zásadně nám teď formují zvuk). Měli jsme celkem tři naše vlajkové akce. Letošní Tetris na Holešovické kose - to byla první velká akce po dlouhé době. Pronajali jsme si místo od Českých přístavů, postavili stage, bary a hráli jsme si venku mezi stromy, okolo jen Vltava. Je to úplně jiný zážitek, když je celý prostor akce opravdu tvůj... Naše očekávání rozhodně předčil Bike Jesus. To byla neskutečná jízda! A sezonu jsme zakončili na Stalinu. Jedna věc mě ale na tomhle létě překvapila a to, že i když byli lidé dost nedočkaví a natěšení na první eventy, účast je celkově o něco nižší, než tomu bylo loni.
Na Bike Jesus jsem chtěl původně jít, ale nakonec jsme s Myclickem hráli mimo Prahu. Ze stories na Instagramu to vypadalo skvěle, tak jsme rádi, že se vám to povedlo!
Stories jsou výsledkem toho, že jsme na normální hlasitost hráli do čtvrté hodiny ranní. Byla to první akce léta, kde jsme nemuseli končit ve 22:00. Pamatuju si, že jsem při svém setu díky lidem vydala tolik energie, že jsem dohrávala s třesoucíma se rukama. Jen ty jsi tam samozřejmě chyběl! :)
Už jsme zmínili Tetris, což je uskupení, které jsi založila. Můžeš tento projekt ve stručnosti představit lidem, kteří tě třeba neznají, nebo teprve objevují tyto vody elektronické scény?
Tetris je věc, která vznikla v roce 2016 jako odpověď na scénu, jež prezentovala primárně tvrdé a temné berlínské techno. Já jsem techno měla od začátku strašně ráda, ale v klubu mi to přišlo depresivní. Chtěla jsem tedy udělat něco, kde lidé budou vnitřně spokojení a tak z akce i odcházet. Což zní teda dost esotericky, jak se teď poslouchám... :) Myslím si, že náš sound se od té doby dost vyvinul, protože jsme hrávali hodně taneční house, ale s vývojem i mého stylu se Tetris postupně překlopil do tvrdších setů. Energie a to, co chceme eventy předat, ale zůstává těch pět let stejné. Jak to třeba vnímáš ty?
Já si myslím, že tímhle jsou ty vaše párty dost specifické. Mně osobně na spoustě akcí moc nebaví, že se to v průběhu večera zvrhne do úplných temnot a hraje se stále dokola všude to samé. Mám rád, když je ta noc pestrá, protože se díky tomu dostaneš k zajímavé hudbě a stále tě to může něčím překvapit. Ale samozřejmě chápu lidi, kteří to takhle nevnímají a chtějí jen párty. Mně se třeba v létě na Tetrisu na Holešovický kose líbilo, že to začalo hezky v klidném tempu a všichni zahráli dost pestré sety a v průběhu dne se to nějak vyvíjelo. Po celou párty jsem se nenudil a odcházel fakt nadšenej, protože to bylo hudebně neskutečně barevný a současně to celé dávalo smysl, díky chytře poskládanému line-upu...
Děkujeme! To jsi shrnul přesně to, co tu chceme dělat, ale to jsme trochu odbočili... Tetris jsem založila před pěti lety. Vede ho se mnou Julie Czigle, fotí Aleš Král, grafiku dělá Kuba93, o vizuál na akci se stará Yara Abu Aataya, komunikace jde za Jurajem Kačabou (Obštrukcia) a další věci řešíme ještě s Honzou Králem. A samozřejmě kolem sebe máme spoustu dalších lidí, kteří jsou ochotní s námi něco vytvářet. Třeba Josef Machalík, který nám ušil ledvinky. Snažíme se tedy dodávat energický zvuk, barevné vizuály a co je důležité - chceme být dostupní a otevření.
Když se ještě vrátíme trochu do historie, tak co bylo tím impulsem, kdy sis řekla, že se budeš věnovat hraní a dělat vlastní mejdany?
Určitě na to měly zásadní vliv Polygony, Harmony a celá ta scéna kolem. To byly první techna, na které jsem začala chodit. Já jsem totiž dřív vůbec elektronickou hudbu neposlouchala. Dřív to byl hlavně pop nebo soul, což mě myslím nějak podvědomě ovlivňuje i v současné selekci. První akcí byl Polygon v Podniku a od té doby jsem už poslouchala techno každý den a naprosto mě to pohltilo. A to celé mě dovedlo k tomu, že jsem postupem času chtěla dělat něco vlastního. V té době jsem studovala produkci na FAMU a připadalo mi hrozně jednoduché dát dohromady pár lidí a domluvit prostor. Teprve až teď to začíná být složitější a složitější. :)
A jaké máš s Tetrisem další plány? Jsou třeba v záloze nějaká zajímavá jména, která bys ráda pozvala, ale doposud to nebylo možné?
Plánů mám hodně, ale je samozřejmě otázkou, jak se aktuální situace dál vyvine. Je dost těžké teď něco plánovat, zvlášť pokud jde o zahraniční jména. Po létě se plánujeme vrátit k menší klubovce, protože vidíme, že Tetris funguje úplně nejlíp v malých a útulných prostorech, je to takové naše přirozené prostředí. Uděláme ji v Bike Jesus 12. listopadu. Hrát bude mimo nás ještě Fractions a Raphael Kosmos. Chceme tu vyzkoušet spojení různých stylů a rychlostí, tak mě samotnou zajímá, jak na to náš "crowd" bude reagovat. Na další rok plánujeme Kornéla Kovácse, kterého jsme zvali pravidelně do swimu, a Rozu Terenzi.
To je pěkný booking, například její sety z Dekmantelu mám hodně rád. Pokud se to povede, tak si troufám říct, že by to byla jedna ze zásadních akcí klubové sezony v novém roce...
Taky se na ni těším, drž nám palce! :)
Před chvilkou jsi zmínila swim, což je hodně zajímavý prostor v centru u Václavského náměstí. Dřív jsi měla na starost program, ale pokud se nemýlím, už tam nefiguruješ. Teď je kolem tohoto prostoru celkem ticho po pěšině... Máš nějaké zprávy, jak to s tím místem vypadá?
Ve swimu jsem dělala dramaturgii, společně s Honzou Bártou, v prvním roce a půl. Můj poslední booking byl Pearson Sound. Toho prostoru je škoda. Koncept zněl skvěle - začneš večeří, nějakým dobrým drinkem a pak jdeš tančit do rána, navíc je to v centru. Ale nějak se tam vykročilo špatnou nohou. Od začátku bylo vidět, že majitelé mají rozdílný pohled na věci, takže ani tým pak nevěděl, co se vlastně má hrát, vařit atd. Pro mě to byla neskutečná příležitost, která mě nakopla tím správným směrem a pomohlo mi to nebýt zaškatulkovaná jen v jednom stylu, za což děkuju Matějovi Halašovi a Honzovi Bártovi. Dnes ani nevím, co se tam děje, ale mám pocit, že to má úplně jiného provozovatele...
Teď zpátky k tobě a k věci, jež je u tebe nejaktuálnější... Tou je tvá rezidence v klubu Fuchs2. Pověz nám o ní něco víc a jaké máš další plány?
Celé se to stalo nečekaně a je k tomu zároveň delší cesta. Poslední tři roky jsem se dost odmlčela. Neměla jsem potřebu chodit ven, ani udržovat kontakty na scéně. Mělo to více důvodů, jedním z nich byly i věci, co se děly okolo swimu. Vlastně až díky klukům ze Slovenska - Filipovi (ODM) a Jurajovi (Obštrukcia) - jsem našla chuť zase něco dělat. Znovu jsem se začala zajímat o scénu, chodit na akce, poslouchat sety, ale taky pracovat na svojí technice a selekci. A to vedlo k tomu, že se na Tetris na Holešovickou kosu přišel podívat Arnii, který dělá dramaturgii právě ve Fuchs2. Poslechl si můj set a poté jsme se přesunuli na afterparty, kde si mě vzal stranou a nabídl mi rezidenci ve Fuchsu...
Mám pocit, že Arniimu nechybí ten cit pro balanc mezi experimentální a taneční hudbou, což podle mě ve svých setech přesně máš i ty. I pro mě to byl jeden ze zásadních faktorů, když jsem chtěl, abys zahrála na naší Techno.cz Night nedávno v Crossu. Tvé sety jsou pestré se zajímavou selekcí, a to je podle mě pro párty důležité. A lidi byli nadšení!
Já se o to snažím a děkuju, že to tak vnímáš. Ona i líbivější hudba, když se hraje dobře, má na scéně svoje místo. Například může být dobrým přemostěním pro lidi, kteří elektroniku ještě objevují.
A jak vlastně teď tu rezidenci ve Fuchsu vnímáš? Jaké jsou aktuální pocity z toho, že se to stalo?
Jsem v tom pokorná a beru to jako obrovskou zodpovědnost. Musím na sobě a na své selekci mnohem víc makat, mít větší rozhled a jít tak i do stylů, které normálně nehraju, jen kvůli tomu, abych měla pojem o tom, co se děje. Rozhodně se totiž nevnímám jako někdo, kdo by měl velký hudební rozhled. Dalšími rezidenty jsou lidé s velkými zkušenostmi, kteří hrají technicky naprosto skvěle a jsou to vynikající hudebníci. Na jednu stranu jsem moc poctěna, že tam mezi nimi jsem, na druhou stranu to přináší i stresové momenty.
Blížíme se pomalu ke konci rozhovoru, ale už jsme tady lehce zmínili scénu jako takovou. Jak ty, jako člověk, který už dlouho hraje a dělá vlastní akce, vnímáš aktuálně českou elektronickou scénu v porovnání třeba se zahraničím?
Já si reálně myslím, že to, co Praha potřebovala, byl právě nový Fuchs2. A popravdě do toho vkládám obrovské naděje, protože otevřenost lidí, kteří jsou do klubu zainteresovaní, by mohla zpřístupnit scénu jako takovou. Otevřenost žánrům je podle mě naprostý základ všeho. Bez toho se to prostě nedá dělat.
Na závěr se zeptám na tradiční vzkaz pro naše čtenáře... Je něco, co bys ráda na konec rozhovoru vypíchla?
Tohle je podpásovka! Ale takhle spatra řeknu, že pokud máte rádi nějakou značku, interpreta, nebo místo, tak ty lidi podporujte. Ať už svojí přítomností na akcích, sdílením a kupováním hudby, nákupem merche a tak dále. Ukazujete nám tím, že má smysl, abychom naše věci dělali větší a propracovanější. Ta energie jde z vás a na té scéně je to pak vidět!
Krásná tečka na závěr! Já ti moc děkuji za rozhovor, že sis udělala čas na kafe a prozradila nám nějaké ty novinky... Ať se ti daří a těším se na další Tetris!
Já taky děkuju, bylo to fajn! Doufám, že nám to zase všechno nezavřou a budu se těšit brzy na viděnou na párty!
Ptal se Pavel Aeling v září 2021.
foto: Jana Šťastná
Sledujte také:
Barbora facebook
Barbora Instagram
Barbora SoundCloud
Tetris facebook
Tetris Instagram