ROZHOVOR
Moskalus: "Klišé "poslouchám všechno", má u mě trochu jiný rozměr..."
"My name is Moskalus and I run a YouTube channel and upload music regularly". Věta, kterou o sobě skromně uvádí na svém Facebooku ostravský DJ a producent Moskalus. Ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, Moskalus je kultovní osobnost house scény u nás. Skrze svůj YouTube kanál pomáhá propagovat umělce, kteří se mu rozhodnou poslat svoji hudbu. O hudebních aktivitách jsme si s Markem popovídali v následujícím rozhovoru...
Marku, vítám tě u rozhovoru pro web Techno.cz, a je tady první tradiční otázka... Jak se ti vede?
Jako vždy práce jak na kostele, ale daří se mi dobře, díky!
Už dlouho se věnuješ převážně house music, ale i dalším přidruženým žánrům. Jaká byla tvá hudební cesta, než ses propracoval do těchto vod elektronické hudby?
Já jsem vlastně začal už na základce. Díky kámošovi, který mi ukázal Smacka. Takže na začátku byl dubstep, UK bass, UK funky, future garage a další žánry. To byl rok 2008 a od té doby jsem se prakticky v rozšiřování obzorů nezastavil. Klišé "poslouchám všechno", má u mě trochu jiný rozměr...
Na tvém SoundCloudu máš už téměř neuvěřitelných 20.000 followerů, na YouTube dokonce 46 tisíc odběratelů, přičemž den co den u tebe na profilech najdeme premiéry nových tracků nejen od zahraničních producentů. Co bylo tím impulsem, že ses rozhodl věnovat promování nových tracků?
Začátek mého uploadování se dost pojí s předchozí otázkou. V té době na YouTube hudba ještě moc nefrčela. Dohledat něco, co jsem slyšel v radio shows nebo našel na nějakém hudebním obchodu, bylo ve většině případů nemožné. Říkal jsem si: "sakra, musí být určitě víc lidí, kteří si to a ono chcou pustit v plné verzi". Takhle jsem začal uploadovat věci, které se mi líbily, a povedlo se mi je někde sehnat. Další aktivita (a mám pocit, že dnes už se to nedělá) bylo "ripování" tracků z různých rádiových pořadů. Třeba, když se na scéně objevili Disclosure, předháněli jsme se v tom, kdo to nahraje první. :)
Jistě ti denně chodí spousta nové hudby. Kolik času trávíš u výběru toho, co následně zveřejníš na svých kanálech?
To záleží hodně i na tom, jak se mi to povede skloubit s prací a sportem. Někdy stíhám, jindy mám fofry. Ale průměrně dvě hodiny z celkového času, ve kterém se věnuju chodu těchto dvou kanálů. Ale dost často poslouchám nové promo tracky při práci.
Co to vlastně celé obnáší? Jistě za tím musí být i dost administrativy...
Ona je to svým způsobem taková kancelářská práce. Chodí maily a zprávy na vícero frontách. Musím plánovat, nahrávat nebo komunikovat a vyžadovat chybějící podklady.
Co musí člověk udělat pro to, aby svůj track dostal na tvůj kanál? Prozradíš nějaký svůj interní tip na to, co musí track a interpret splňovat?
Úplný základ je, aby si ten člověk přečetl mé "how to" a na jeho základě poslal email. Opět se vrátím k té kancelářské práci. Za ty roky mám stovky, ne-li více zkušeností s různými přístupy lidí. Poslat jen email s přílohou "untitled.wav" už při tom objemu věcí, co mi chodí, prostě nestačí. Tyhle procesy musí být co nejefektivnější a časově co nejméně náročné.
Jaká kritéria jsou pro tebe stěžejní k tomu, abys nějaký track byl ochotný na svých kanálech zveřejnit?
Já jsem byl vždycky takový "Yesman" a zároveň mám asi štěstí, neb mi roky chodí "requesty" se skvělou hudbou, kterou já sám hraju. Najít tam jednu věc, která půjde ven, je rázem jednodušší. Ale neřekl bych, že mám nějaké striktní požadavky.
U nás v České republice jsi v podstatě jediný, kdo se něčemu takovému věnuje v takové míře. Alespoň já o nikom jiném nevím. Jak s odstupem času vnímáš své postavení na scéně?
Tuto otázku si dlouhé roky také pokládám. Ono je to trošku složitější, protože 99% lidí, se kterými spolupracuji, není z Čech. Tím pádem se tady o mně tolik neví, avšak čest výjimkám!
A jaký je tvůj pohled na sociální sítě a jejich využívání v souvislosti s propagací hudby? Promo v dnešní době dělá hodně... Čeho by se podle tebe měl člověk vyvarovat?
Ono se to od dob nahrávání jen na YouTube posunulo tak daleko, že občas i já mám problém držet krok, a to i přesto, že se v tomhle pohybuju 14 let. Všechny prostředky a sociální sítě totiž nevyužívám na 100%, protože to bych pak nedělal nic jiného. Ale sleduji hodně lidí, kteří díky tomu vytvořili úplně nový druh obsahu, což je dobře. Nesedí mi snad jen jedna věc... Když se třeba v popisku eventu místo linku na SoundCloud či Mixcloud uvádí jen Instagram. Když se tedy objeví nějaký zajímavý event a já neznám ty DJs, tak mě přeci zajímá, co hrají a ne to, kde byli na dovolené. :)
Máš mimo jiné i několik vlastních radio shows na zahraničních platformách. O jakých se aktuálně jedná?
Momentálně hrávám na Threads Radiu, pro NFT komunitu Portalheads a nově i v Blast Radiu. To je platforma, na které DJs můžou streamovat díky jejich chytré krabičce za předpokladu, že jsou připojeni k internetu. Stačí se připojit k mixáku a streamovat můžete i z klubu.
Jak už jsi zmínil, jedna z tvých radio shows je mimo jiné i na známém Threads Radio. Jaká byla tvá cesta na Threads?
Na Threads jsem se dostal díky Fredovi z labelu Loose Lips, se kterým pár let spolupracuji a vypomáhám mu. Jednoho dne mi nabídl, zda nechci mít svoji vlastní show na tehdejším 199Radiu...
Jakou roli podle tvého názoru aktuálně hrají radio shows na hudební scéně a v životě DJe?
Další moje odpověď se pojí k jedné z předchozích otázek. Podle mého názoru by DJs měli mít venku nějaké mixy. Neříkám, že to musí být "peak time slot" na Rinse FM nebo guest mixy pro velké magazíny. V dnešní době, kdy si platíme všemožné členství, si myslím, že se vyplatí investovat třeba do premium účtu na SoundCloudu a vyhazovat třeba každý měsíc jeden mix. Tohoto jsem si všiml u spousty lidí, kteří mi posílají hudbu. Může to sloužit jako reference a já si alespoň můžu udělat obrázek o tom, co od daného DJe v rámci zvuku na párty očekávat. A kdo ví, třeba se díky tomu můžou lidi dostat i někam do klubu...
Kromě tvých kanálů na sociálních sítích a radio shows vedeš i vlastní label s názvem Moskalus Records. Čekají nás letos nějaké zajímavé releasy?
Musím se přiznat, že co se týče labelu, jsem trochu lajdák, ale něco se chystá!
Jak aktuálně vnímáš naši elektronickou scénu v porovnání se zahraničím? Pocházíš z Ostravy, představíš nám ve zkratce, jak to vypadá s house music tam?
U nás je velmi silně zakořeněn drumandbass a tím pádem je to pro všechno ostatní strašně těžké. Ale nabývám dojmu, že se to pomalu, ale jistě začíná posouvat, tak uvidíme. Svého druhu jsem tu však jediný...
Blížíme se ke konci našeho povídání... Máš nějaký vzkaz na závěr pro své fanoušky?
Fanoušci a producenti! Pokud vás to opravdu baví, nepřestávejte a posílejte hudbu mně, nebo jiným. Díky nám, hudebním YouTuberům, byl ke hvězdám vystřelen nejeden "bedroom" producent. "Blow up" může přijít kdykoliv. Každopádně díky všem, kteří mě podporují a také těm, kteří projevili důvěru a pozvali mě na párty!
Díky za rozhovor a přeji ti spoustu hudebních úspěchů!
Díky moc za pozvání, vážím si toho!
Ptal se Pavel Aeling v březnu 2022.
foto: archiv
Sledujte také:
Moskalus Facebook
Moskalus SoundCloud
Moskalus YouTube
Moskalus Instagram