ROZHOVOR

 

Fuchs2 crew: "Elektronika má u nás ještě velké mezery..."

Pražský klub Fuchs2 patří k místům, kde se člověk může setkat s tím nejlepším z undergroundové nebo alternativní scény v centru hlavního města. Program nabitý zajímavými interprety jasně ukazuje, že lockdown tento klub úspěšně přečkal a usilovně se připravoval na novou sezonu. Ta je již v plném proudu a my jsme se tak do Fuchsu vypravili zjistit, co se na pražské Štvanici chystá. O historii, novinkách a plánech budoucích s námi hovořil zakladatel Jan Faltys, provozní ředitel Filip Peroutka a dramaturg Arnii Ata.

 

Kluci, vítám vás u rozhovoru pro techno.cz, a tradičně první otázka je tu... Jak se vám daří?

Jan Faltys: My děkujeme za pozvání a musím říct, že se nám vede dobře. Máme radost z našeho programu a pozitivních ohlasů, takže v tomto směru jsme na dobré cestě.

To rád slyším! Co všechno má vlastně Fuchs2 za sebou? Jak celý nápad na založení klubu vznikl a jak jste se dostali k tomuto prostoru?

Jan Faltys: Věděli jsme o tom, že Fuchsova kavárna je prázdná... Po letech, kdy se tam nacházel disko club, který budovu opustil, byla jen využívána na jednorázové akce a s každou další ten klub chátral a byl předáván dál v horším a horším stavu. S tím jsme chtěli něco udělat... Navrhli jsme majiteli, tedy magistrátu, prostřednictvím radní pro kulturu Hance Třeštíkové její sice krátkodobé, ale kontinuální využití. Do té doby jsme byli provozovateli několika převážně letních projektů (Containall / Stalin, Vila Štvanice, Přístav 18600 a Altenburg 1964) a Fuchs chtěli použít jako zimoviště. K tomu došlo na konci roku 2018. Původně to celé měl být tedy jen půlroční pop-up, ale nám se spolupráce i prostor zalíbily a projekt měl značný ohlas u posluchačů, což následně vykrystalizovalo až do současné podoby. Ta spolupráce jednotlivých subjektů už není tolik provázaná, spíše se na Fuchsu podílejí určití lidé z výše zmíněných projektů. Celkově se náš záměr rozšířil a došlo k výraznému zlepšení.

Jan Faltys + Filip Peroutka
To bychom měli ve stručnosti historii... Můžeš nám představit jednotlivé členy týmu, kteří za chodem klubu stojí?

Jan Faltys: Zjistili jsme, že po rozšíření našeho záměru do současné podoby potřebujeme hlavního styčného důstojníka, kterým je Filip Peroutka jako ředitel. U něj se sbíhají veškeré informace a celý chod má pod sebou. Dále máme dva produkční. Arnii se zabývá elektronickou hudbou a Karel Buriánek má na starosti živé kapely. Máme manažery baru a šéfa technické produkce Martina Riegra. Zároveň je tu s námi Bike Jesus, což je takový polo autonomní prostor v rámci Fuchsu s vlastní dramaturgií, ale na některých věcech spolupracujeme.

Klubová sezona je teď v plném proudu, ale pojďme se na chvilku ohlédnout za lockdownem. Jak jste to vnímali z pohledu provozovatelů klubu a jak jste tu situaci, která byla v podstatě pořád jako na houpačce, řešili?

Filip Peroutka: V tom roce 2020, kdy přišla první vlna, tak se v reakci na danou situaci všechno přesunulo do online světa. Konkrétně tady v Praze v rámci elektronické scény byla velká synergie všech produkčních, klubů i festivalů. Vznikla skvělá věc jménem Virtual Healing, kam se zapojili úplně všichni. My jsme tou dobou dělali koncerty v řídící kajutě na lodi Altenburg 1964, ze kterého jsme vysílali streamy, a zapojeni do toho byli například lidi z Ankali nebo Lunchmeatu. Akce v létě se pak konaly venku, což zase pomohlo jiným věcem, a osobně jsem to vnímal pozitivně. Pozitivně z pohledu, že se párty přesunuly na jiná místa, lidi se naučili organizovat akce za jiných podmínek a samotní návštěvníci si uvědomili, co vlastně od daných akcí očekávají. Zároveň byl větší tlak na pořadatele a myslím, že to obecně urychlilo vývoj určitých věcí na scéně, což je podle mě vidět dodnes. Hudba se žánrově posunula jinam, a s každou další vlnou se tohle celé v podstatě opakovalo. Vždycky to však přineslo další posun a poskytlo prostor k tomu, aby se promotéři například ohlédli zpět a uvědomili si, jak ty věci třeba dělat líp. Samozřejmě, že se spousta lidí ocitla bez práce, ale to nebylo jen v kultuře, ale i ve spoustě jiných odvětví. Takhle bych to asi shrnul...

Fuchs2
Už jsi nakousl, že během té situace byl prostor pro určitý vývoj, čímž mě přivádíte k otázce ohledně různých úprav samotného klubu. K jakým úpravám v rámci designu nebo technického vybavení ve Fuchsu došlo?

Jan Faltys: Pod taktovkou zvukového mága Suchoše ve spolupráci s Martinem Riegrem došlo k velkým akustickým úpravám hlavní stage, na které předtím nezbýval moc čas. Zároveň byl prostor k vymyšlení nového světelného parku. Hlavně také vzniklo SALO, což je malý bar, kde hrají DJs a všichni jsou z toho nadšení. To jsou asi hlavní věci, které se tady během těch covidových vln udělaly a celkově to ten prostor dost pozvedlo.

Filip Peroutka: SALO, kde se právě nacházíme, byla skutečně prázdná místnost s barem. Teď to tady máme kompletně akusticky vybavené se skvělým sound systémem. Otevřelo nám to spoustu možností, jak Fuchs využívat z pohledu dramaturgie a můžeme si díky tomu pohrávat s návštěvností z hlediska našich očekávání. Je to v podstatě další plnohodnotná stage, která může fungovat samostatně, nebo i současně se všemi ostatními. Takže máme k dispozici tři místa... SALO, hlavní scénu a Bike Jesus. Samozřejmě, že došlo i pro běžného návštěvníka klubu k různým "neviditelným" úpravám. Udělala se například nová šatna s místem pro zakoupení vstupu a teď už nám zbývá jen pár dalších podobných úprav. Samozřejmě se ale tady v tom obrovském domě dá neustále něco vymýšlet, upravovat a vylepšovat.

A mohl bys zmínit, jaké konkrétní úpravy vás ještě čekají?

Filip Peroutka: Asi bych to neměl úplně říkat, ale co máme feedback od lidí, a i nám samotným se moc nelíbí, tak to je naše backstage. Ta tedy určitě projde úpravami a zároveň s tím chceme trošku zkrášlit prostory přímo před domem, protože jak už začíná být teplo, tak spousta lidí už během akcí chodí i ven.

Jan Faltys, Filip Peroutka, Pavel Aeling

Zároveň na střeše vznikl ten svítící ježek, který už z dálky nejde přehlédnout... Můžete o tom něco prozradit?

Jan Faltys: Světelného ježka pro nás připravil a vymyslel Jan Poš, se kterým úzce spolupracujeme. Vypadá to jako svítící ježek v kleci, ale zároveň tam byla myšlenka, aby bylo vidět, že i v momentě, kdy je všechno zavřené, stále fungujeme. Střecha obecně je dost nevyužitý prostor, takže v rámci určitého zlidšťování a naplnění ideálu našeho klubu to má i galerijní přesah. Teď už je tam i druhá instalace a máme v plánu tyto instalace vždycky po určité době obměňovat a na střeše by se tak dělo stále něco zajímavého.

Zmínil jsi ideály vašeho klubu... Můžete nějak více přiblížit celkovou filozofii tohoto místa?

Filip Peroutka: Děláme něco, o čem si myslíme, že je velmi relevantní kultura. Dlouho považovaná je v tomto smyslu živá hudba kapel, elektronika má u nás v České republice zatím ještě velké mezery. Ne každý elektronickou hudbu vnímá jako kulturní věc. My se tyto věci snažíme dělat kvalitně v tom smyslu, že elektronickou hudbu už dnes nelze považovat za obyčejnou "diskošku", jako tomu bylo u nás během devadesátek. Často třeba i řešíme, jak vypadaly měsíční programy tohoto místa za různých etap jeho fungování, protože tento dům je klubovým prostorem už od konce osmdesátých let.

Jan Faltys: To je fakt, protože moje máma sem chodila na diskotéky ještě před revolucí. Ale to je jen taková vsuvka...

Filip Peroutka: Nedávno jsem našel nějaké staré programy z roku 2000 a přesně se tady konaly akce tipu "Pivozadvacet Night" nebo "Líbímseti Night", což je z dnešního pohledu dost vtipně pojatá dramaturgie, ale tehdy to bylo běžné. My se to snažíme dělat opačným přístupem, kdy zveme různé zahraniční interprety a fungujeme tak, jak by v dnešní době tento druh kulturní instituce měl vypadat. Co se týče té komunikační roviny, ať už s městskou částí, magistrátem, nebo ministerstvem kultury, tak fungujeme na bázi grantů stejně jako většina nám podobných institucí. Právě z hlediska vypisování grantů musíme vědět, že děláme kvalitní kulturu a umět si ji na papíře srozumitelně obhájit před různými komisemi, které jsou tam od toho, aby tyto věci posuzovaly.

Jan Faltys: Letos to teda s těma grantama z ministerstva příliš nedopadlo. Všichni jsme z toho byli zklamaní, protože jsme měli pocit, že ten grant byl kvalitně postavený a napsaný. Nicméně respektujeme jejich rozhodnutí a je to pro nás impuls, že do budoucna to musíme připravit ještě líp. Vnímáme to tak, že jsme na začátku našeho snažení a pro někoho možná hůře čitelní, ale já v naší široce rozkročené dramaturgii vidím spíše sílu. K tomu bych ještě doplnil, že se hudbu snažíme vnímat komplexně nejen skrze koncerty a večírky. Vzniká tady komunitní prostor pro mládež, který bude mimo jiné také zaměřen na hudbu. Staví se tam studio, nachází se tam zkušebny a chystáme tam různé workshopy DJingu a dalších technických dovedností, masteringu a tak dále. Tohle je taková naše přidaná hodnota a důkaz toho, že se nezaměřujeme pouze na koncertní a párty produkce, ale jsme plnohodnotným komunitním prostorem.

Arnii + Pavel Aeling

Částečně už jsi popsal plány, ale jak to fungování vidíš v praxi? Bude možný nějaký pronájem vašich studíí a podobně?

Jan Faltys: Tohle je zatím ve fázi řešení. Workshopy se budou věnovat jak DJingu, tak i věcem kolem hudebních nástrojů. DJ věci má na starost Kuba Vacík, který tady zároveň pracuje jako noční manažer a za sebou má spoustu zkušeností ze sound systemové kultury. Lidi, co přijdou na workshop, se dozví a osahají si kompletní postup vzniku písniček a tak dále. Bude tam v podstatě možné nahrát čtyřčlennou kapelu.

Tím se dostáváme k vašim plánům pro letošní rok... Jaké máte plány do budoucna pro další roky? Tohle bude možná otázka přímo na Arniiho…

Arnii: Určitě ti zatím neřeknu konkrétní jména, ale k těm plánům... Chceme jít tou cestou, že na hlavní scéně bude míň techna a zvát více interpretů, kteří jsou žánrově více "fluidní". Více než je tomu v jiných klubech na naší scéně. Myslím, že techno dřív nebo později už nebude hrát hlavní roli mnoha festivalů nebo klubů. Chceme být u zrodu nového trendu na lokální scéně a spolupracovat s kurátory klubových nocí na tom, aby se tyto trendy šířily dál.

Jan Faltys: Skrze Arniiho máme silnou orientaci na východ, takže například chystáme další spolupráci s lidmi z Bassiani, s nimiž už jsme tady měli jeden skvělý mejdan. Co se týče nějakých jmen, která bychom chtěli pozvat, tak něco už jsme si na poradě odsouhlasili, ale zatím bych to asi neprozrazoval, protože to není na sto procent potvrzené. Teď určitě bude stát za to pokračování akce Hyper Real, kterou má na starosti náš rezident Opium Hum.

Fuchs2
Arnii, já tě znám jako neoclub DJe. Zároveň pocházíš z Gruzie, takže se nabízí otázka, jestli ve Fuchsu tedy půjdete cestou podobných rozmanitých žánrů a zda dojde k určitému provázání gruzínské scény s tou naší...

Arnii: Tady je to trochu komplikované... V tomto žánru zatím není tolik velkých jmen, když nepočítám Velkou Británii nebo Řecko. Je to styl vycházející z experimentální hudby a grimu s různými dalšími vlivy a může toho obsáhnout mnohem víc. Dokonce už i řada DJs u nás (dokonce i pár našich rezidentů) hrává to, co můžeme za neoclub označit. Například Oliver Torr nebo Ancestral Vision. K druhému bodu tvé otázky mohu říct, že určitě ano, už dříve jsme tady ve Fuchsu měli pár velkých jmen z Gruzie. V Tbilisi vzniká spousta nových kolektivů, klubů a rádií, které jsou ovlivněny lidmi z Bassiani. Lidé, kteří tam na scéně fungují delší dobu, své zkušenosti předávají dál, takže vzniká nová generace DJů a producentů, ale i třeba nových labelů. Z Gruzie je poměrně nákladné vycestovat, pro nás je drahé někoho z Gruzie zabookovat, ale snažíme se!

Kluci, děkuji moc za rozhovor! Máte pro své fanoušky na závěr nějaký vzkaz, nebo pozvánku?

Filip Peroutka: Určitě, další Hyper Real bude parádní mejdan, a pokud jste ještě nebyli v SALO, tak rozhodně dorazte. Ten prostor fakt za to stojí!

Arnii: Hyper Real rozhodně bude moc fajn. Zahraje DJ LAG z Durbanu v Jihoafrické republice, Kanh z Bristolu, Eeam z Porta a samozřejmě náš rezidentní DJ Opium Hum.

Jan Faltys: Pro čtenáře techno.cz možná bude nejzajímavější pokračování spolupráce se Sh!tlabel, který k nám vozí DJe z labelu Ostgut Ton. Další jejich párty je naplánovaná na 4. červen. Když tady byli nedávno, tak přivezli Phase Fatale a Massimiliano Pagliaru. Věřím, že třetí edice bude minimálně stejně dobrá!

Jan Faltys + Filip Peroutka + Arnii + Pavel Aeling

Díky za rozhovor a přeji vám, ať se Fuchsu daří a spoustu parádních mejdanů!

Jan Faltys: My děkujeme za možnost si popovídat a také přejeme, ať se vám daří.


Ptal se Pavel Aeling v dubnu 2022.

foto: Angelina Davydova

Sledujte také:

Fuchs2 web

Fuchs2 Facebook

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016