ROZHOVOR

 

Monotype

Do dalšího detailního a velmi zajímavého profilového rozhovoru nám zbývá ještě chvilička času a proto vám v rychlosti nabídneme stručný materiál, který před časem uvízl v našem redakčním archivu. Mladý maso, čerstvá krev na Techno.cz: O DJi Monotypovi psal v podobné souvislosti již časopis XMAG a možná vás potěší, že se již brzo budeme moci těšit na jeho zimně-jarní vydání!

 

Monotype – redaktor, DJ
Mladý maso, čerstvá krev na Techno.cz


Jaké jsou tvé iniciály? Celé jméno, věk, město původu….

Pavel Zinga, 25, Děčín

Kdy a jak jsi se poprvé seznámil s taneční scénou a elektronickou hudbou?

Už jako malý. Tak nějak v 7 letech. Brácha byl depešák a tak jsem měl doma docela dost elektroniky té doby. Ve 13ti jsem už chodil na první parties. V 16ti mě unesl ambient a hudba od Orb, Orbital nebo třeba Aloof. Vždy jsem měl dost široký záběr a snažím se ho dodržet i v současnosti. Problém je jen ten, že té kvality je méně a méně.

Jak dlouho se na taneční scéně aktivně pohybuješ?

Jako čistý clubber už téměř 12 let. První článek byl pro Techno.cz na podzim 2000, myslím. Jako DJ od léta 2001.

Čemu konkrétně se věnuješ?

Jsem redaktorem serveru Techno.cz, starám se trochu o PR Techno.cz DJs a jako DJ jsem jejich členem.

Jaké jsou vaše aktuální podmínky pro činnost? Změnily se od začátků?

Moje podmínky se hodně změnili po přestěhování z Děčína do Prahy. Je odtud ke všemu mnohem blíž a když ne blíž, tak alespoň stejně daleko. Pro mě jako DJ se toho změnilo dost. Především díky závorce (která opravdu asi dělá hodně) a díky kontaktům, které jsem si vytvořil. Dřív jsem byl nadšený kluk ze severu. Teď jsem spíš tichá voda z Prahy. :o)

Popiš prosím historii tvých projektů/hraní.

To bych musel začít v Lidové škole umění v Děčíně. :o) Je toho hodně posázeno v celém mém životě. V roce 1998 rocková kapela Mad Stuff a docela dost koncertů. V roce 1999 první hraní z CD v Děčíně a okolí. 2001 první gramce a první vystoupení. Do roku 2003 docela hodně hraní po Severočeském kraji. Od 2003 docela hodně hraní po celých Čechách. Vystoupení na Slovensku a v Maďarsku.

monotypeJaké styly hraješ?

Především techno. Hraji hodně pestře, ale čerpám především z detroitské, birminghamské a londýnské produkce. Občas zabrousím do vod minimalových. Ale jednoduché finanční pravidlo určuje prioritu při nákupu desek. Techno je pro mě stálo to nej díky energii a tanečnosti, kterou v sobě má.

Jseš-li producent – jakou techniku používáš k práci?

Nejsem. Není čas, prostředky a know how. Snad v budoucnu.

Bylo/je těžké se mezi matadory prosadit?

Myslím, že je v současné době nereálné se mezi matadory prosadit. Je to o jednoduché rovnici nabídky a poptávky, která je na taneční scéně. Promotér se oprávněně bojí zabookovat méně známé jméno a lidi změny obecně docela neradi. Prosadit se dá jen s dobrým manažerem a nebo fantastickým úspěchem v zahraničí jako producent. Jinak už asi ne.

Jak si děláš promo – PR?

Zcela sám. Snažím se presentovat především sebe jako osobnost. Možná jsem zvolil špatně. Jsem rád, když se ví, kdo hraje. Tím myslím ne podle uměleckého jména, ale jako skutečná osoba. Snažím se znovu rozběhnout webové stránky www.monotype.cz, které nebyly od března z technických důvodů v updatetovány.

Máš managera – booking?

pavManažera nemám. Hodně jsem o něm přemýšlel. Na jednu stranu by mi jistě pomohl se dostat mnohem výš a nebo by mi to poskytlo mnohem víc hraní. Na druhou stranu mám strach, že bych pak ztratil motivaci pro každé vystoupení. No, je to boj. Jsem členem Techno.cz DJs, což je v podstatě spíše určité zastřešení než booking takový, jaký booking má být. Nicméně to pomáhá dostat se na některé zajímavé akce nebo do zajímavých klubů.

Jaké máš zkušenosti s promotéry – provozovateli klubů?

To je složitý. Někteří promotéři jsou nadšenci a v případě neúspěchu se velmi rád s nimi ztotožním a vyjdu jím ve všem vstříc. U některých je to však holá vy*ůranost. Popravdě, co zmůžu sám v neznámém prostředí s tím, že mi nezaplatí to, co měli a nebo vůbec? Nedá se říct, že by kvalita promotéra stoupala s velikostí jím pořádané akce. Někdy je to tak jindy onak.

V čem si myslíš, že jseš výjimečný?

Asi ve filozofii, se kterou se snažím hrát. Přestože hraji stejné autory a desky jako velká většina DJs u nás, hraji jinak. Tedy alespoň to tak vnímám. Je to hodně o vlastnostech člověka nikoli DJe. Snažím se hrát hodně pestře a měnit rytmus v setu.

Byl Lenin žena?

Ze soch se to nepozná a nejdál jsem byl v Leningradu. Ale asi chlap, ženská bez vlasů by byla divná. :o)

Jaký je váš názor na oficiální scénu a velké promotéry?

monotypeAsi utopický. Věřím v obnovu scény, ale přestávám pomalu věřit některým velkým promotérům, že jim nejde jen o zisk. Právě skrze velké promotéry může dojít ke změnám k lepšímu na oficiální scéně nejrychleji a nejefektivněji. Jinak si myslím, že ten stav, který aktuálně je, je docela dobrý. Vyhlídky před rokem byly mnohem horší.

Jaké akce navštěvuješ ve svém volném čase?

Především ty kvalitní. :o) Rád chodím do NoD na akce partičky Mute Me. Tedy na industriálno ambietní či jednoduše elektronické, poslechové. Do volného času však nezařazuji akce, na kterých pracuji jako redaktor.

Jaký druh taneční hudby posloucháš?

Taneční hudbu doma nebo na cestách neposlouchám. Užiji si jí dost na parties. Tam je to především techno a sem tam tech-house a zlámaniny určitě taky. Jinak poslouchám hodně elektroniku, ale i rád poslouchám inteligentní pop. Tímhle popem jsou pro mě ikony jako Seal, Joe Cocker, Eric Clapton ale třeba i dnes popové Talking Heads. Nevynechám Alice in Chains nebo třeba Jane’s Addiction. Je toho dost.

Co považuješ za svůj největší úspěch?

Soukromě, že jsem si obhájil a uhájil pozici v Techno.cz a jinak asi větší počet hraní a asi i povedený set na United Islands v Libni. Já se ale za úspěchy jinak moc nehoním… Úspěch je pro mě hodně relativní pojem. Lepší je mít pocit, že jsem odvedl dobrou práci na dobré technice a lidi to bavilo. Když to bude častěji, budu rád.

Co považuješ za svou největší prohru?

Několik málo špatných úsudků při volbě přátel a spojenců na scéně a pak asi i to, že jsem měl začít s hraním dřív. Byla k tomu příležitost.

Zasáhla tě nějak tzv. krize taneční scény?

Jako DJe nikoli. Nepatřím mezi nejčastěji vytěžované. Kluby, kam občas jezdím hrát mají přátelskou atmosféru a vše je fér. Jako redaktora a techno inženýra mě dala zabrat v tom, že jsem jí moc řešil. :o)

Jaké jsou tvé perspektivy do budoucna?

To netuším. Doufám, že dobré. Vše je často závislé na jednom malém rozhodnutí a nebo zaváhání.

Co jsou to koněmažidle?

Pro hledaný řetězec koněmažidle jsem nenašel žádné výsledky. Takže nevím. :o)

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016